Sökning: "vuxna"

Visar resultat 21 - 25 av 487 avhandlingar innehållade ordet vuxna.

  1. 21. Skriftlig lärarrespons för vuxna nybörjare i svenska som andraspråk : teoretiska perspektiv, responspraktik och uppfattningar

    Författare :Liivi Jakobson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; feedback; adult beginners; second language; Swedish; hermeneutics; teacher perceptions; student perceptions; teacher written feedback; pronunciation; writing; feedback; adult beginners; second language; Swedish; hermeneutics; teacher perceptions; student perceptions; teacher written feedback; pronunciation; writing;

    Sammanfattning : This compilation thesis serves to fill a research gap in teacher written feedback on second language (L2) writing and pronunciation by focusing on adult beginners of culturally diverse backgrounds. Basically, this thesis seeks to answer three questions: 1. What do teachers focus on and in what manner is feedback given?, 2. LÄS MER

  2. 22. Blended cognitive behavior therapy : efficacy and acceptability for treating depression in the adult and adolescent population

    Författare :Naira Topooco; Gerhard Andersson; Lise Bergman Nordgren; Heather O’Mahen; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; acceptance; adolescents; adults; blended treatment; cognitive behavioral therapy; depression; digital; internet-delivered; e-mental health; stakeholders; technology-assisted; acceptans; blended; kognitiv beteendeterapi; KBT; depression digital; internetbehandling;

    Sammanfattning : Depression is the most burdensome disorder worldwide in terms of health loss. The potential of internet and technologies to scale up psychological treatment resources is substantial. LÄS MER

  3. 23. Individualiseringens villkor: Unga vuxnas föreställningar om arbete och självförverkligande

    Författare :Gunnar Gillberg; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Unga vuxna; individualisering; reflexivitet; strukturella villkor; agentskap; inre konversation;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande avhandling är dubbelt. Dels försöker avhandlingen att lämna ett bidrag till diskussionen om individualiseringstesen och relatera denna diskussion till en kritisk realistisk ontologi, dels har syftet varit att öka kunskapen för unga vuxnas livsvillkor och förhållningssätt till arbete och självförverkligande, mot bakgrund av ovanstående teoretiska referensram där Margaret Archers begrepp internal conversation och modes of reflexivity spelar en avgörande roll. LÄS MER

  4. 24. Bryta upp och börja om : Berättelser om flyktingskap, skolgång och identitet

    Författare :Ulrika Wigg; Gunnel Colnerud; Sven Andersson; Pirjo Lahdenperä; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Refugee; immigrant; young adults; refugee children; life story; life history; identity; identity construction; identity as story; life chances; tourists; vagabonds; risk; trust.; Flykting; invandrare; unga vuxna; flyktingbarn; livsberättelser; identitet; identitetsskapande; identitet som berättelse; livschanser; vagabonder; risk; tillit.; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Föreliggande avhandling har som syfte att belysa, analysera och diskutera hur unga människor berättar om sina erfarenheter av att tvingas bryta upp från sitt hemland och börja om i ett nytt land under sin skolgång. Åtta unga vuxna, fyra kvinnor och fyra män, deltog i livsberättelseintervjuer kring detta tema. LÄS MER

  5. 25. Kvinnor med substansmissbruk och psykisk ohälsa

    Författare :Solveig Olausson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Unga vuxna; kvinnor; missbruk och psykisk ohälsa; behandling; livskvalitet; uppföljning; narrativ meto;

    Sammanfattning : I arbete I och II var syftet att undersöka hur unga vuxna definierade sina problem, vilken hjälp de önskade och vad som gjorde att de började i behandling. Sju kvinnor mellan 18 och 25 år intervjuades om när de sökte hjälp första gången. Arbete I innebar en beskrivande analys av vägen till behandling. LÄS MER