Sökning: "urbana strukturer"

Visar resultat 1 - 5 av 9 avhandlingar innehållade orden urbana strukturer.

  1. 1. Samnyttjad mark och urbana allmänningar : En fallstudie av skyfallsanpassning i Malmö och Köpenhamn

    Författare :Per Larsson; Katarina Nylund; Peter Parker; Richard Ek; Malmö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Urban land use; urban commons; cloudburst; sewage system; flooding; Malmö; Copenhagen; Samnyttjande; allmänning; urban allmänning; skyfall; dagvatten; LOD; stadsutveckling; markanvändning; Malmö; Köpenhamn; Urban studies; Urbana studier;

    Sammanfattning : I avhandlingen analyseras möjligheter och hinder för samnyttjande av mark utifrån en fallstudie av skyfallsanpassning i Malmö och Köpenhamn. Som bakgrund står de klimatutmaningar i form av ökad framtida nederbörd och risk för översvämningar som städerna ställs inför, tillsammans med en tilltagande konkurrens om marken från allt fler behov. LÄS MER

  2. 2. Planering och hållbar bebyggelseutveckling i ett energi- och klimatperspektiv

    Författare :Mats Johan Lundström; Göran Cars; Ulf Ranhagen; Kristina Nilsson; KTH; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; LANTBRUKSVETENSKAPER; AGRICULTURAL SCIENCES; stadsplanering; kommunal planering; fysisk planering; stadsutveckling; bebyggelseplanering; urbana strukturer; energianvändning; energieffektivitet; energitillförsel; kommunikativ planering; rationell planering; planeringsteori; Uthållig kommun; klimat; hållbar; hållbar utveckling; Physical planning; Fysisk planläggning; Comprehensive planning; Översiktlig planering;

    Sammanfattning : ”Det kommunala planmonopolet” gör att kommunerna är viktiga aktörer i utmaningen att minska energianvändning och klimatpåverkan inom bebyggelse- och transportsektorerna, vilka står för en övervägande del av landets totala energianvändning. Den största potentialen i kommunernas planering och reglering av ny bebyggelse ligger i möjligheten att påverka bebyggelsens lokalisering och täthet, vilket har betydelse för resandets omfattning och val av transportsätt. LÄS MER

  3. 3. Varför gör vi inte som vi säger? : Realitet, retorik och dialektik i svensk stadsutveckling med fokus på energi och fysiska strukturer

    Författare :Tony Svensson; Göran Cars; Ulf Ranhagen; Kristina L Nilsson; KTH; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Complexity; comprehensive planning; dialectic; indicators; reality; resilience; rhetoric; urban planning; Komplexitet; översiktsplanering; dialektik; indikatorer; realitet; resiliens; retorik; fysisk planering; Planering och beslutsanalys; Planning and Decision Analysis;

    Sammanfattning : In this doctoral thesis, case-studies on comprehensive planning and urban development in two Swedish municipalities reveals explanations and answers to how urban form that affects energy use and climate has changed between 1990-2010, how visions and goals are expressed in planning documents and what might cause the gap between the rhetoric of planning and the reality of urban development concerning energy and climate issues.Several methods are used under the canopy of case study methodology and an abductive research approach; time-series analysis with GIS-indicators to measure changes in urban structure; discourse analysis with a focus on rhetoric and interviews with responsible planning officials using a range of dialectics-based concepts as a framework to reveal hidden structures and mechanisms behind the gap. LÄS MER

  4. 4. Experimental Governance : Capacity and legitimacy in local governments

    Författare :Erica Eneqvist; Andrew Karvonen; Hans Westlund; Kersti Karltorp; Annica Kronsell; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Experimental governance; legitimacy; municialities; democracy; organisational capacity; capacity-building; local government; public sector innovation; Urbana och regionala studier; Urban and Regional Studies;

    Sammanfattning : Contemporary planning and governance of cities involves practices of experiments and trials in urban experiments, collaborative platforms, and urban development projects with high ambitions for sustainability and innovative solutions. These practices of experimental governance can be seen as new policy instruments that include actors from all sectors of society in collective problem-solving. LÄS MER

  5. 5. Public transport meets smart mobility : Roles and relationships shaping driverless shuttles and MaaS

    Författare :Kelsey Oldbury; Karolina Isaksson; Christina Lindkvist; Sara Brorström; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Smart mobility; public transport; governance; planning; Mobility as a Service; driverless shuttles; Urbana och regionala studier; Urban and Regional Studies;

    Sammanfattning : This licentiate thesis investigates the development of two aspects of smart mobility, driverless shuttles and Mobility as a Service (MaaS) in relation to public transport. Smart mobility has emerged as a term to describe and label a group of changes unfolding in the transport sector, such as the role out of automated vehicles, electrification, the spread of platforms and new types of shared services,as well as new concepts to integrate multiple forms of mobility, often referred toas Mobility as a Service (or MaaS). LÄS MER