Sökning: "språkliga krav"
Visar resultat 1 - 5 av 12 avhandlingar innehållade orden språkliga krav.
1. Att skriva, tala och tänka samhällskunskap : En studie av gymnasisters lärandeprocess
Sammanfattning : This study is based on the presumption that language is fundamental to the construction of knowledge. In addition, linguistic demands are incorporated in the policy documents of the upper secondary education of Sweden; students shall, during their education, be given the opportunity to appropriate certain linguistic tools. LÄS MER
2. Som man frågar får man svar : Andraspråksstudenter möter lärares krav i hemtentor
Sammanfattning : Avhandlingens övergripande syfte är att bidra till förståelsen av hur studenter med svenska som andraspråk möter de krav på språkanvändning som formuleras i lärandemål och i skriftliga examinationer. Avhandlingens forskningsfrågor rör dels vilka språkfunktioner och skribentroller som efterfrågas i hemtentor under första årets högskoleutbildning, dels vilka språkliga strategier studenter med svenska som andraspråk använder för att möta de krav som ställs. LÄS MER
3. Electronic Healthcare Ontologies : Philosophy, the real world and IT structures
Sammanfattning : The thesis investigates how the notion of ‘ontology’ has been used in the field of medical informatics and knowledge representation. Partly to investigate what an ‘ontology’ can be said to represent and what requirements we can have on a good ‘ontology’. LÄS MER
4. Begriplig EU-svenska? : Klarspråksarbetets förutsättningar inom den interinstitutionella översättningsprocessen
Sammanfattning : This thesis is a study of the inter-institutional translation process through which the Swedish versions of EU legislative acts are created, focusing on the conditions for plain language work within this process. These Swedish translations have long been considered incomprehensible. LÄS MER
5. Exploring Cognitive Spare Capacity : Executive Processing of Degraded Speech
Sammanfattning : Cognitive resources, specifically working memory capacity are used for listening to speech, especially in noise. Cognitive resources are limited, and if listeners allocate a greater share of these resources to recovering the input signal in noise, fewer resources are available for interpreting and encoding its linguistic content. LÄS MER