Sökning: "språk undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 74 avhandlingar innehållade orden språk undervisning.

  1. 1. Att skriva, tala och tänka samhällskunskap : En studie av gymnasisters lärandeprocess

    Författare :Karin Wesslén; Olle Josephson; Judith Chrystal; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; language; linguistic demands; upper secondary education; appropriate; linguistic tools; the discourse of social science; explicit teaching; object language – metalanguage; linguistic operations; knowledge structures; subject-related concepts; text activity; the structuring of knowledge; level of reasoning; språk; språkliga krav; gymnasium; gymnasial utbildning; appropriera; språkliga redskap; språkliga verktyg; samhällskunskapsdiskurs; samhällskunskap; explicit undervisning; objektspråk; metaspråk; språkliga operationer; kunskapsstruktur; ämnesanknutna begrepp; textaktiviteter; strukturering av kunskap; utvecklat resonemang; Scandinavian languages; Nordiska språk; Scandinavian Languages; nordiska språk;

    Sammanfattning : This study is based on the presumption that language is fundamental to the construction of knowledge. In addition, linguistic demands are incorporated in the policy documents of the upper secondary edu­cation of Sweden; students shall, during their education, be given the opportunity to appropriate certain linguistic tools. LÄS MER

  2. 2. Att främja läsutveckling i svenska som andraspråk : undervisning och tidiga insatser

    Författare :Helén Egerhag; Linda Fälth; John Rack; Idor Svensson; Nina Klang; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; reading; second language; inclusive special education; differentiation; balanced reading instruction; transfer; Pedagogics and Educational Sciences; Pedagogik och Utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : According to The Simple View of Reading, both decoding and linguistic comprehension processes are needed for reading comprehension for L1 as well as L2 students. Previous research has shown that early support is important for students who struggle with reading. LÄS MER

  3. 3. "Här ska kraften vara på!" Interaktion vid körövningar : en studie av instruktioner om luft och andning

    Författare :Ann-Charlotte Rohman Roth; Leelo Keevallik; Pia Bygdéus; Jenny Nilsson; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Interaktionsanalys; körövning; instruktioner; interaktion; multimodalitet; multiaktivitet; EMCA; språkvetenskap; undervisning; andning; röst; Swedish; Svenska språket Nordiska språk;

    Sammanfattning : Syftet för studien är att visa hur en körledare instruerar om luft och andning genom att studera verbalt och förkroppsligat språk i en barnkör när deltagare lär sig att sjunga. Forskningsfrågor har fokus på hur instruktioner om luft och andning ser ut, vilka resurser körledare använder för instruerandet och när under körövningen det instrueras. LÄS MER

  4. 4. Internationella universitet – lokala språkval : Om bruket av talad svenska i engelskspråkiga kursmiljöer

    Författare :Hedda Söderlundh; Björn Melander; Marika Tandefelt; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Swedish; language choice; code switching; internationalisation; higher education; sociolinguistics; ethnography; attitudes; Svenska; språkval; kodväxling; internationalisering; högre utbildning; sociolingvistik; etnografi; attityder; Scandinavian languages; Nordiska språk; Nordiska språk; Scandinavian Languages;

    Sammanfattning : The thesis deals with the use of spoken Swedish on six English-medium university courses in Sweden. The courses are taken by both Swedish and foreign students, with English as the common language of instruction. LÄS MER

  5. 5. L'enseignement du français en Suède jusqu'en 1807  : méthodes et manuels

    Författare :Elisabet Hammar; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Franska språket; Undervisning; Sverige; 1700-tal; 1800-tal;

    Sammanfattning : .... LÄS MER