Sökning: "språk naturvetenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 108 avhandlingar innehållade orden språk naturvetenskap.

  1. 1. Heuristisk analys med Diderichsens satsschema - Tillämpningar för svensk text : Heuristic Analysis with Diderichsen’s Sentence Schema – Applications for Swedish Text

    Författare :Kenneth Wilhelmsson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Diderichsens nordiska satsschema; positionsgrammatik; fältgrammatik; licensieringstekniker; Stockholm Umeå Corpus; schemaparsning; rangbaserad chunkning; spetsställning; parafrasgenerering; frågegenerering; naturligt språk-frågesystem; svenska WordNet;

    Sammanfattning : A heuristic method for parsing Swedish text, heuristic schema parsing, is described and implemented. Focusing on main clause (primary) analysis, a collection of licensing techniques for removing non-primary verb candidates is employed, leaving e.g. LÄS MER

  2. 2. Elevers språk i naturvetenskapliga förklaringar. Analys av skriftliga svar från årskurs 8 i TIMSS 2007

    Författare :Birgitta Frändberg; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; secondary school; SFL; scientific register; lexicogrammatics; levels of representation; scientific language; lexicogrammatics;

    Sammanfattning : Abstract Analyses of the language used by Swedish grade eight students in their explanations about matter and changes in matter are reported in this licentiate thesis. The linguistic perspective taken is motivated by an interest in the role of language in science teaching and learning. LÄS MER

  3. 3. Tecken av betydelse : En studie av dialog i ett multimodalt, teckenspråkigt tvåspråkigt NO-klassrum

    Författare :Camilla Lindahl; Bengt-Olov Molander; Inger Lindberg; Anders Jakobsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Science education; multilingualism; sign language; multimodality; social semiotics; dialogic teaching; translanguaging; scaffolding; Naturvetenskapsämnenas didaktik; flerspråkighet; teckenspråk; multimodalitet; socialsemiotik; dialogisk undervisning; translanguaging; stöttning; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : Ett gemensamt meningsskapande i skolans naturvetenskapliga klassrum förutsätter en interaktion som i allt högre grad kommer att präglas av ett naturvetenskapligt språkbruk. Utvecklingen av ett naturvetenskapligt ämnesspråk innebär ofta en stor utmaning för flerspråkiga elever som lär sig naturvetenskap på sitt andraspråk och vars behov av stöttning därför är särskilt stort. LÄS MER

  4. 4. Lexical and Grammar Resource Engineering for Runyankore & Rukiga: A Symbolic Approach

    Författare :David Bamutura; Chalmers tekniska högskola; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; Computational Grammar; Runyankore; Grammar Resource; Grammatical Framework; Lexical Resource; Computational lexicon; Rukiga; Bantu Languages; Runyakitara; Resource Grammar Library; Language Resources; Grammar Engineering;

    Sammanfattning : Current research in computational linguistics and natural language processing (NLP) requires the existence of language resources. Whereas these resources are available for a few well-resourced languages, there are many languages that have been neglected. LÄS MER

  5. 5. Difficult to read or difficult to solve? : The role of natural language and other semiotic resources in mathematics tasks

    Författare :Anneli Dyrvold; Magnus Österholm; Ewa Bergqvist; Johan Lithner; Candia Morgan; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; mathematics education; multisemiotics; task text; difficulty; mathematical reading ability; matematikdidaktik; didactics of mathematics; Mathematics; Pedagogik; Linguistics;

    Sammanfattning : When students solve mathematics tasks, the tasks are commonly given as written text, usually consisting of natural language, mathematical notation and different types of images. This is one reason why reading and interpreting such texts are important parts of being mathematically proficient, at least within the school context. LÄS MER