Sökning: "språk matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 38 avhandlingar innehållade orden språk matematik.

  1. 1. Representation of Quantum Algorithms with Symbolic Language and Simulation on Classical Computer

    Författare :Peter Nyman; Andrei khrennikov; Paul Fischer; Växjö universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Deutsch-Josza algorithm; Grover s algorithm; Quantum computing; Quantum error-correcting; Shor s algorithm; Simon s algorithm; Simulation of quantum algorithms; Deutsch-Josza algoritm; Grovers algoritm; Kvantdatorer; kvantmekanisk felrättande kod; Shors algoritm; Simons algoritm; Simulering av kvantdatorer; MATHEMATICS; MATEMATIK; Mathematics; Matematik;

    Sammanfattning : Utvecklandet av kvantdatorn är ett ytterst lovande projekt som kombinerar teoretisk och experimental kvantfysik, matematik, teori om kvantinformation och datalogi. Under första steget i utvecklandet av kvantdatorn låg huvudintresset på att skapa några algoritmer med framtida tillämpningar, klargöra grundläggande frågor och utveckla en experimentell teknologi för en leksakskvantdator som verkar på några kvantbitar. LÄS MER

  2. 2. Difficult to read or difficult to solve? : The role of natural language and other semiotic resources in mathematics tasks

    Författare :Anneli Dyrvold; Magnus Österholm; Ewa Bergqvist; Johan Lithner; Candia Morgan; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; mathematics education; multisemiotics; task text; difficulty; mathematical reading ability; matematikdidaktik; didactics of mathematics; Mathematics; Pedagogik; Linguistics;

    Sammanfattning : When students solve mathematics tasks, the tasks are commonly given as written text, usually consisting of natural language, mathematical notation and different types of images. This is one reason why reading and interpreting such texts are important parts of being mathematically proficient, at least within the school context. LÄS MER

  3. 3. Carleman type inequalities and Hardy type inequalities for monotone functions

    Författare :Maria Johansson; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Matematik; Mathematics; Mathematics Education; Matematik och lärande;

    Sammanfattning : This Ph.D. thesis deals with various generalizations of the inequalities by Carleman, Hardy and Polya-Knopp. In Chapter 1 we give an introduction and overview of the area that serves as a frame for the rest of the thesis. LÄS MER

  4. 4. Clarkson type inequalities and geometric properties of banach spaces

    Författare :Anna Klisinska; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Matematik; Mathematics; Mathematics Education; Matematik och lärande;

    Sammanfattning : In this thesis Clarkson's inequalities and their generalizations are the main tools. The technique that can be used to prove Clarkson type inequalities in more dimensions is shown. We also establish Clarkson type inequalities in general Banach spaces and point out the connections between Clarkson's inequalities and the concept of type and cotype. LÄS MER

  5. 5. Algebrasvårigheter ur elev- och lärarperspektiv : Om hinder i lärandesituationer och utmaningar i undervisningssituationer

    Författare :Birgit Gustafsson; Magnus Österholm; Frode Rønning; Kristina Juter; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Algebrasvårigheter; Transformationer; Lärares frågor; Elevperspektiv; Lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att fördjupa förståelsen för algebrasvårigheter sett ur elevperspektiv och lärarperspektiv. För att studera detta har tre övergripande frågeställningar formulerats;- Vilka hinder för eleverna kan identifieras då kända algebrasvårigheter behandlas i lärandesituationer?- Hur kan dessa hinder för eleverna överkommas?- Vilka utmaningar för lärarna kan identifieras då kända algebrasvårigheter behandlas i undervisningssituationer?Fyra delstudier har genomförts och skapat underlag för att besvara dessa frågor. LÄS MER