Sökning: "sociala medier"

Visar resultat 11 - 15 av 70 avhandlingar innehållade orden sociala medier.

  1. 11. Communicating Care : The Contradictions of HPV Vaccination Campaigns

    Författare :Lisa Lindén; Ericka Johnson; Claes-Fredrik Helgesson; Ana Viseu; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HPV vaccination; health campaigns; public health; care; temporality; feelings; materiality; gender; sexuality; science and technology studies; feminist theory; digital media; social media; social sciences; public involvement; HPV-vaccination; hälsokampanjer; folkhälsoprojekt; omsorg; temporalitet; känslor; materialitet; genus; sexualitet; teknik- och vetenskapsstudier; feministisk teori; digitala medier; sociala medier; samhällsvetenskap; publik delaktighet;

    Sammanfattning : Denna avhandling undersöker tre statligt finansierade kampanjer mot human papillomvirus (HPV) i Sverige. Författaren visar att kampanjerna innehåller och artikulerar olika former av omsorg som inte är begränsade till att endast uppmana människor att ”ta hand om sig själva” eller ”bry sig om andra”. LÄS MER

  2. 12. Dekoloniseringskonst : Artivism i 2010-talets Sápmi

    Författare :Moa Sandström; Coppélie Cocq; Hans Sternudd; Martin Hultman; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; artivism; decolonization; Sámi art; Swedish colonialism; Indigenous movement; activism; social media; street art; artivism; dekolonisering; samisk konst; svensk kolonialism; urfolksrörelse; aktivism; sociala rörelser; sociala medier; gatukonst;

    Sammanfattning : During the 2010s, conceptual art took a prominent position in Sámi struggles for political and social change. Narratives about contemporary colonialism and decolonising alternative visions, conveyed through music, visual arts, performative acts, and poetry, engaged broad audiences and attracted widespread attention. LÄS MER

  3. 13. Barns medierade värld : syskonsamspel, lek och konsumtion

    Författare :Ylva Ågren; Karin Aronsson; Karin Helander; Anna Sparrman; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social interaction; meaning making; positionings; siblings; age; generation; mediatization; media; computer games; play practices; consumption; communities of practice; cultural capital; taste; negotiations; child-hood studies; barnkultur; aktörskap; social interaktion; meningsskapande; positioneringar; syskonskap; åldersordning; medialisering; medier; datorspel; lek; musik; TV; konsumtion; praktikgemenskap; kulturellt kapital; smak; förhandlingar; Child and Youth Science; barn- och ungdomsvetenskap;

    Sammanfattning : This thesis focuses on sibling interaction and children’s everyday media practices in their homes. Ten sibling pairs, aged four to nine years, have been followed in their homes during a six-month period with media ethnographic methods. The data mainly consist of video recorded sibling interactions. LÄS MER

  4. 14. Afasi och narrativt aktörskap – mediebilder, självberättelser och multimodala litteracitetspraktiker

    Författare :Helena Taubner; Åsa Wengelin; Malin Hallén; Per-Olof Hedvall; Högskolan i Halmstad; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; aphasia; disability; narrative agency; media representations; stories of self; social media; multimodality; literacy practices; Bourdieu; afasi; funktionshinder; narrativt aktörskap; mediebilder; självberättelser; sociala medier; multimodalitet; litteracitetspraktiker; Bourdieu;

    Sammanfattning : Afasi är en förvärvad språklig funktionsnedsättning som oftast orsakas av stroke. En person med afasi kan ha svårigheter med både talat och skriftligt språk, och både med produktion och förståelse. Därför medför afasi att individens förmåga och förutsättningar att skapa sin egen självberättelse, d.v. LÄS MER

  5. 15. Fashioning the Ecological Crisis : Sustainability and Feminism in Fashion Advertising and Communication in Contemporary Sweden

    Författare :Mariko Takedomi Karlsson; Humanekologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; feminism; femvertising; fashion; advertising; marketing; sustainability; consumption; gender; greenwashing; social media; feminism; mode; reklam; marknadsföring; hållbarhet; konsumtion; genus; sociala medier; femvertising; greenwashing;

    Sammanfattning : The corporatisation of social justice (gender justice, LGBTQI+ rights, racial justice) and environmental justice ideals in the last decades has grown immensely in western countries, exemplified by rainbow-clad ATM’s during Pride month or Nike using images of NFL player Kaepernick’s anti-racism protest action of taking a knee during the USA national anthem in a marketing campaign. One of the industries that has been particularly inundated with symbols of social justice is the fashion industry. LÄS MER