Sökning: "social costs"

Visar resultat 21 - 25 av 923 avhandlingar innehållade orden social costs.

  1. 21. Kolets återkomst : Koldioxidavskiljning och lagring i vetenskap och politik

    Författare :Anders Hansson; Jonas Anshelm; Mats Westermark; Alf Hornborg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Carbon capture; carbon storage; coal power; CCS; energy politics; climate politics; scenario; ecological modernization; Koldioxidavskiljning; koldioxidlagring; kolkraft; CCS; ekologisk modernisering; energipolitik; klimatpolitik; scenario; Technology and social change; Teknik och social förändring;

    Sammanfattning : I denna avhandling studeras en ny teknik för att hantera växthuseffekten. Den nya tekniken heter koldioxidavskiljning och lagring (CCS) och granskades av FN:s klimatpanel 2005 och tillskrevs då möjligheterna att stå för 15-55% av alla CO2-reducering fram till 2100 och detta till en 30% lägre kostnad än vad som annars vore möjligt. LÄS MER

  2. 22. Disability, rehabilitation and health economic assessment

    Författare :Dick Jonsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Disability; Rehabilitation; Cost-effectiveness; Cost-Utility; Quality of Life; Rehabilitering; Kostnadseffektivitet; Hälsoekonomi; Sjukvårdsekonomi; Livskvalitet; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : Background: Disability caused by long-term illnesses and diseases involves welfare losses through human suffering and huge societal costs. Rehabilitation of disabled individuals is a complex and growing field where health economic assessment studies could play a role in health policy and medical decision-making. LÄS MER

  3. 23. Omställning – Tillväxt – Effektivisering : Energifrågor vid renovering av flerbostadshus

    Författare :Josefin Thoresson; Kajsa Ellegård; Wiktoria Glad; Örjan Svane; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Building refurbishment; apartment buildings; energy assemblages; urban energy transition; energy efficiency; STS; urban assemblages; built environments; translations; energy goals; Energieffektivisering; byggnadsrenovering; flerbostadshus; energisammansättning; urban energiomställning; STS; byggda miljöer; energimål; översättning;

    Sammanfattning : Flerbostadshus anses viktiga för att minska energianvändningen i byggnader, och potentialen att energieffektivisera i samband med renovering är stor. Denna studie behandlar hur arbete med energifrågor genomförs i renovering av flerbostadshus byggda under miljonprogrammet i stadsdelen Östra Sätra i Gävle. LÄS MER

  4. 24. Dagligvarudistributionens strukturomvandling : Drivkrafter och konsekvenser för städers utformning och miljö

    Författare :Tomas Svensson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; wholesaling; retailing; town planning; structural change; food; groceries; out-of-town supermarkets; cartrips; urban environment; technological change; Linköping; Sweden; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to describe and analyse the dramatic structural changes in the wholesaling and retailing of food and groceries in towns and cities in Sweden, with emphasis on the period after the Second World War. Besides a general analysis based on national data, the town of Linköping is used to illustrate the spatial dimension in the development of food distribution at the micro level. LÄS MER

  5. 25. Valuation of goods transportation characteristics : A study of a sparsely populated area

    Författare :Kerstin Westin; Einar Holm; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Just-In-Time; Goods transportation; Sparsely populated areas; Social and Economic Geography; kulturgeografi;

    Sammanfattning : This study describes how consumers and providers of transportation services in a sparsely populated area valuate different transportation characteristics and estimates how these valuations might affect the total goods flows and the flows on individual Origin-Destination links. It also tests Stated-Preference methods as a tool for valuating transportation characteristics. LÄS MER