Sökning: "skolklimat"

Hittade 3 avhandlingar innehållade ordet skolklimat.

  1. 1. Läsförmågan bland 9-10-åringar. Betydelsen av skolklimat, hem- och skolsamverkan, lärarkompetens och elevers hembakgrund

    Författare :Elisabeth Frank; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; läsförmåga; skol- och klassrumsklimat; lärarkompetens; hem- och skolsamverkan; flernivåanalys; strukturell ekvationsmodellering; PIRLS; årskurs 3; Pedagogics and Educational Sciences;

    Sammanfattning : Title: Reading skills among 9-10 year olds. The importance of school climate, collaboration between school and home, teacher competence and pupils’ home background Language: Swedish, with summary in English Keywords: PIRLS; reading achievement; school climate; safety; parental participation; collaboration; home and school partnership; teacher competence; two-level structural equation modeling ISBN: 978-91-7346-655-4 The main aim of the thesis is to acquire knowledge about conditions in the school and classroom context that are relevant to students’ reading skills. LÄS MER

  2. 2. Skolk ur elevernas och skolans perspektiv : En intervju- och dokumentstudie

    Författare :Anne-Sofie Strand; Mats Granlund; Elisabet Cedersund; Héctor Pérez Prieto; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Studierna genomfördes på två högstadieskolor i en kommun med cirka 30 000 invånare i södra Sverige med 90 ungdomar som hade 30 procent eller mer i ogiltig frånvaro. Fokus i avhandlingen ligger på eleverna som en del av skolsystemet. LÄS MER

  3. 3. Social stressors and their association with psychosomatic problems among adolescents : Implications for school social work

    Författare :Victoria Lönnfjord; Curt Hagquist; Daniel Bergh; Mona Sundh; Patrik Karlsson; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social stressors; adolescents; psychosomatic problems; school social work; parental unemployment; family residency; schoolwork pressure; academic achievement expectation; bullying; bullying victimization; bullying intervention; self-efficacy; disability; long-term illness; Sociala påfrestningar; ungdomar; psykosomatiska besvär; skolsocialt arbete; föräldrars arbetslöshet; boendesituation; press i skolan; krav på skolprestationer; mobbning; utsatthet för mobbning; interventioner mot mobbning; tilltro till sin egen förmåga; funktionsnedsättning; långvarig sjukdom; Socialt arbete; Social Work;

    Sammanfattning : The overall aim was to investigate associations between family-, school- and individual-related social stressors and adolescents’ psychosomatic problems, and which factors might moderate these associations. A cross-sectional study design was employed to collect data and 3764 Swedish adolescents (girls 51. LÄS MER