Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 277 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Rätt elev i rätt klass : Skola, begåvning och styrning 1910–1950
Sammanfattning : I centrum för den här avhandlingen står det tidiga 1900-talets diskussion om skola, begåvning och social organisering. Tidsperioden som omfattas är 1910– 1950. Det är skolan i de större städerna Stockholm, Göteborg och Malmö som har stått i fokus. LÄS MER
2. Fängelse, skola, uppfostringsanstalt eller skyddshem? : Åkerbrukskolonien Hall för pojkar år 1876-1940
Sammanfattning : År 1876 inrättades uppfostringsanstalten Hall utanför Södertälje. Anstalten var en av de första anstalterna i Sverige som tog emot pojkar i åldrarna 10-15 år som hade dömts i domstol till att insättas på uppfostringsanstalt. Dessutom tog Hall emot pojkar som låg i riskzonen för att bli brottsliga. LÄS MER
3. Maktutövningens interna dynamik : Samspel och motsättningar i skola och lönearbete
Sammanfattning : The aim of this work is to investigate the internal dynamics of power-exercising in compulsory school and wage labor. The exercise of power is structured by four interrelated power-practices: maintenance, that is the practice which produce and reproduce a power relation through, among other things, the enrolment of subordinates; acculturation, the alteration-of-man power that is exercised inside the power relation; relegation, the power resulting in the removal of subordinates out of the power relation; and justification, the construction of representations which aim at presenting power relations as reasonable and justified. LÄS MER
4. Ungas erfarenheter av skola, samhällsvård och vuxenblivande : En studie av fem livsberättelser
Sammanfattning : Avhandlingens syfte är att fördjupa kunskapen om skolsituationen för barn och ungdomar i samhällsvård samt att fördjupa kunskapen om de processer varigenom de unga finner vägar genom skolan och samhällsvården mot ett självständigt liv som unga vuxna. Studien har genomförts i fem svenska storstadskommuner. LÄS MER
5. Föräldrar och skola
Sammanfattning : The overall aim of this thesis is to develop a typology of the relationship between parents and schools by clarifying different meanings of that relationship. The study is anchored in a tradition within the sociology of knowledge which stresses the ongoing interpretative struggle between different social groups (Mannheim 1928/1968). LÄS MER