Sökning: "skolämnet svenska"

Visar resultat 1 - 5 av 11 avhandlingar innehållade orden skolämnet svenska.

  1. 1. Mellan retorik och praktik. : En ämnesdidaktisk och läroplansteoretisk studie av svenskämnena och fyra gymnasielärares svenskundervisning efter gymnasiereformen 1994

    Författare :Edmund Knutas; Per-Olof Eixon; Bo G. Jansson; Bengt-Göran Martinsson; Högskolan Dalarna; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; skolämnet svenska; gymnasieskolan; ämnesdidaktiska kunskaper; transformation; ramfaktorer; läroplansteori; klassifikation; inramning; medborgarskap; samhälle; retorik och praktik; school subject Swedish; upper secondary school; pedagogical content knowledge; transformation; frame factors; curriculum theory; classification; framing; citizenship; society; rhetoric and practise; Pedgogical work;

    Sammanfattning : Swedish as a school subject has long been debated in Sweden, and ideas concerning its content, role and function in school and society have varied greatly throughout the years. In 1994, there was an upper secondary school reform which resulted in a partial revision of the Swedish subject, including its introduction within a new course and grading system. LÄS MER

  2. 2. "I svenska två vågar jag prata mer och så" : en didaktisk studie om skolämnet svenska som andraspråk

    Författare :Catarina Economou; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :Currlculum analysis; second language learners; Swedish as a Second Language; pedagogy of literature; literature reception; reading forms; exclusion;

    Sammanfattning : This thesis takes its point of departure in recent criticism directed at the Swedish school system, especially regarding the fact that students with a foreign background do not get the same opportunities or attain the same results as Swedish-born students. The general aim of this thesis is to study and analyse multi-lingual students’ situation from a critical didactic perspective, focusing on content and teaching in Swedish as a Second Language in upper secondary school. LÄS MER

  3. 3. Språket och skolämnet svenska som andraspråk : Om elevers språk och skolans språksyn

    Författare :Anna Sahlée; Catharina Nyström Höög; Åke Viberg; Kjell Lars Berge; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Conception of language; text; Swedish as a second language; national test; policy for education; text analysis; student language; language as system; language as activity; systemic functional grammar; Nordiska språk; Scandinavian Languages;

    Sammanfattning : Since the school subject Swedish as a second language was established in the Swedish school system in the mid-1990s, the organization of the subject has varied widely across schools, and the outcomes have been poor. This thesis investigates these problems linguistically. LÄS MER

  4. 4. www.lektion.se -din kollega på nätet : En studie av lektionsförslag för skrivundervisning i skolämnet svenska

    Författare :Ingalill Gustafsson; Carin Jonsson; Monica Reichenberg; Inga-Lill Jakobsson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; Writing as a process; literacy; subject of Swedish in school; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : The aim of this study is to describe, analyseand understand which lesson plans teachers share with each other on the website www.lektion.seabout studentswriting. The website is open for all teachers andeveryonecan share their lessons with each other’s. LÄS MER

  5. 5. Med livet på schemat : om skolämnet livskunskap och den riskfyllda barndomen

    Författare :Camilla Löf; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; livskunskap; life competence education; barndomssociologi; kritisk diskursanalys; skola; etnografi; värdegrundsarbete; demokrati; hälsa;

    Sammanfattning : Skolämnet livskunskap har vuxit fram i svenska skolor under det senaste decenniet, ofta utifrån en ambition att främja hälsa och att konkretisera skolans värdegrundsarbete. Mot bakgrunden att livskunskap inte är obligatoriskt i svensk skola och därför saknar nationella riktlinjer har ämnet i den lokala skolpraktiken kommit att omfattas av en mängd olika arbetssätt och program. LÄS MER