Sökning: "samverkan i grundskolan"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden samverkan i grundskolan.

  1. 1. Skolkuratorns samtalspraktik : en studie om individuella samtal med barn i den svenska grundskolan

    Författare :Maria Kjellgren; Urban Markström; Sara Lilliehorn; Anette Bolin; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; School social work; School social counselling; mental ill-health; children; adolescents; Skolsocialt arbete; skolkurator; skolkurativa samtal; psykisk ohälsa; barn; ungdomar;

    Sammanfattning : This thesis fills part of the existing knowledge gap regarding school social workers (SSW) individual counselling practice. The overall aim is to investigate the individual SSW counselling in Swedish elementary schools, as part of the pupil health team (PHT). LÄS MER

  2. 2. "Detta ideliga mötande" : En studie av hur kommunikation och samspel konstituerar gymnasieelevers skolpraktik

    Författare :Gunvie Möllås; Ann Ahlberg; Claes Nilholm; Reidun Tangen; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; upper secondary school; national programmes; pupils in need of special support; special education; communicative relational perspective; communicative contexts; participation; communication; learning; mediated actions; mediational means; dramaturgical perspective; ethnography; gymnasieskola; nationella program; elever i behov av särskilt stöd; specialpedagogik; kommunikativt relationsinriktat perspektiv; kommunikativa kontexter; delaktighet; kommunikation; lärande; medierad handling; medierande verktyg; dramaturgi; etnografi; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Practically all pupils leaving the nine-year compulsory school continue their studies at the upper secondary school, which consequently faces the challenge of meeting the whole range of varying needs and conditions of students. Daily school practice is constituted by a number of communicative contexts, formal as well as informal. LÄS MER

  3. 3. Våldets onda cirklar : En explorativ undersökning av mäns barndomsupplevelser, maskuliniteter, känslor, våld samt terapeutiska interventioner mot våld

    Författare :Peter M. Jansson; Steven Saxonberg; Christian Kullberg; Pia Bülow; Torsten Blomkvist; Hydén Margareta; Högskolan Dalarna; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; interdisciplinär; våld; skam; stolthet; maskulinitet; terapi; barn; kvinnor; kritisk realism; Män med våldsproblematik – Problem; interventioner och förändring; Känslors betydelse för framgången hos terapeutiska interventioner mot mäns våld; Känslors betydelse för framgången hos terapeutiska interventioner mot mäns våld; Interkulturella studier; Intercultural Studies;

    Sammanfattning : Avhandlingens överordnade syfte är att utforska möjligheterna för ett integrerat forskningsperspektiv på mäns våld samt exemplifiera hur sådan forskning kan bedrivas. Det konkreta syftet är att öka kunskapen om hur våldsamma mäns barndomsupplevelser, socialisation, maskulinitetskonstruktion och emotioner kan relateras till deras våld mot andra män, mot sig själva och mot kvinnor samt till hur terapeutiska interventioner mot våld kan analyseras och utvecklas i korrespondens med denna kunskap. LÄS MER