Sökning: "no begrepp"

Visar resultat 1 - 5 av 63 avhandlingar innehållade orden no begrepp.

  1. 1. Kemistudenters föreställningar om entalpi och relaterade begrepp

    Författare :Tor Nilsson; Hans Niedderer; Kjell Waltersson; Roland Kjellander; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :enthalpy; thermodynamics; chemistry; chemistry education; conceptions; higher education; entalpi; termodynamik; kemi; kemididaktik; ämnesdidaktik; föreställningar; begrepp; begreppsbildning; högre utbildning; naturvetenskapernas och teknikens didaktik; naturvetenskapernas och teknikens didaktik;

    Sammanfattning : The aim of this thesis was to construct undergraduate chemistry students’ conceptions of enthalpy and its change, internal energy and its change, heat and work. Conceptions make it possible to identify students’ problems with the taught content. How students’ exam results are affected by qualitative/conceptual questions was also investigated. LÄS MER

  2. 2. Konstitueringen av ett vetenskapligt begrepp : Exemplet - det manliga klimakteriet

    Författare :Adam Droppe; Nora Räthzel; Björn Söderfeldt; Thomas Brante; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; andropause; sociology of science; male gender; testosterone; profession of medicine; big pharma; research policy; feminism; development of science; Late Onset Hypogonadism; the aging male; andrology; andropaus; vetenskapssociologi; testosteron; medicinsk profession; läkemedelsindustri; feminism; forskningspolitik; andrologi; manligt genus;

    Sammanfattning : How are new scientific concepts of illnesses and disorder formed? The last fifty years have seen a dramatic increase in new diagnoses incorporated into medical manuals. The concept of the male menopause, or the andropause diagnosis, is suitable for studying how medical knowledge is produced, since it has alternated between being and not being part of the acknowledged medical knowledge since the beginning of the 19th century, when it was originally launched. LÄS MER

  3. 3. Förmögenhetsbrott och förmögenhetsrätt : Om straffansvaret i 8 och 10 kap. brottsbalken och dess förhållande till civilrätten

    Författare :Gustaf Almkvist; Magnus Ulväng; Laila Zackariasson; Erling Johannes Husabø; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; förmögenhetsbrott; legalitetsprincipen; juridisk argumentation; autonomi; accessoritet; autonomi; begrepp; stöld; förskingring; olovligt förfogande; trolöshet mot huvudman; behörighetsmissbruk; besittning; besittningsförändring; tillgrepp; hittegods; olovlighet; samtycke; rättighet; äganderätt; fordringsrätt; individuell bestämning; valrätt; villkorad förpliktelse; objektsidentitet; surrogation; redovisningslagen; redovisningsmedel; besittning för annan; redovisningsskyldighet; vindikation; återgång; fullgörelse; behörighet; uppdrag; ekonomisk förtroendeställning; syssloman; kontopengar; tillägnelse; frånhändande; missbruk; Criminal Law; Straffrätt;

    Sammanfattning : The property offences, understood in a broad sense, are constructed in a way that pre-sup- poses rules on property, obligations, agency, possession and similar basic concepts of pri- vate law. That raises the question whether the offences simply refer to the private law – and if so in what way – or if the special character of the criminal law implies a different, independent understanding of the various concepts that are mentioned in the different offences. LÄS MER

  4. 4. Laborativt arbete i grundskolans senare år : lärares mål och hur de implementeras

    Författare :Per Högström; Christina Ottander; Sylvia Benckert; Andreas Redfors; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Case studies; Laboratory manuals; Lab work; Nature of science; Science education; Science classroom; Scientific Inquiry; Secondary school; Teachers; Fallstudier; Grundskolans senare år; Laborativt arbete; Lärare; Naturvetenskapens karaktär; NO-undervisning; Undersökande arbete; Pedgogical work;

    Sammanfattning : Laboratory work is considered important for student achievements in science education. This thesis will contribute with increased knowledge about lab work in science education in Swedish secondary school. LÄS MER

  5. 5. Att skriva, tala och tänka samhällskunskap : En studie av gymnasisters lärandeprocess

    Författare :Karin Wesslén; Olle Josephson; Judith Chrystal; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; language; linguistic demands; upper secondary education; appropriate; linguistic tools; the discourse of social science; explicit teaching; object language – metalanguage; linguistic operations; knowledge structures; subject-related concepts; text activity; the structuring of knowledge; level of reasoning; språk; språkliga krav; gymnasium; gymnasial utbildning; appropriera; språkliga redskap; språkliga verktyg; samhällskunskapsdiskurs; samhällskunskap; explicit undervisning; objektspråk; metaspråk; språkliga operationer; kunskapsstruktur; ämnesanknutna begrepp; textaktiviteter; strukturering av kunskap; utvecklat resonemang; Scandinavian languages; Nordiska språk; Scandinavian Languages; nordiska språk;

    Sammanfattning : This study is based on the presumption that language is fundamental to the construction of knowledge. In addition, linguistic demands are incorporated in the policy documents of the upper secondary edu­cation of Sweden; students shall, during their education, be given the opportunity to appropriate certain linguistic tools. LÄS MER