Sökning: "lågstadiet"

Visar resultat 1 - 5 av 11 avhandlingar innehållade ordet lågstadiet.

  1. 1. Återkoppling i lågstadieklassrum

    Författare :Elisabeth Eriksson; Robert Thornberg; Lisa Björklund Boistrup; Gunnel Colnerud; Kari Smith; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Feedback; Field studies; Grounded theory; Primary school; Students’ perspective; Teachers’ perspective; Elevers perspektiv; Fältforskning; Grundad teori; Lågstadiet; Lärares perspektiv; Återkoppling;

    Sammanfattning : Återkoppling är en del av det vardagliga arbetet i klassrummet och även en del av lärares bedömningspraktik. Syftet med avhandlingen är att utforska och begreppsliggöra den återkoppling som kommuniceras från lärare till elev i det vardagliga arbetet i lågstadieklassrum. LÄS MER

  2. 2. Förhistorien som kulturellt minne : historiekulturell förändring i svenska läroböcker 1903-2010

    Författare :Lena Almqvist Nielsen; Lars Elenius; Karin Viklund; Hanna Markusson Winkvist; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Textbooks; History; History education; History didactics; History culture; Cultural memory; Prehistory; Primary school; Secondary school; textböcker; historia; utbildningshistoria; historiedidaktik; historiekultur; kulturellt minne; förhistoria; lågstadiet; mellanstadiet; historia; History;

    Sammanfattning : Scandinavian prehistory has hitherto received little attention in the field of history didactics. In Swedish schools, it is taught in the lower grades in accordance with traditional periodization: the Stone Age, Bronze Age, Iron Age and the Viking Age. LÄS MER

  3. 3. Barn skapar text : om kulturdialog i skolan

    Författare :Christina Björn; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Report writing; Composition and exercises; Skrivprocessen; Skrivutveckling; Lågstadiet; Piagetteori; Vygotskij; Lev Semenovic;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Varför knackar han inte bara på? : en studie om arbete med läsförståelse i åk 1-2

    Författare :Helena Eckeskog; Carin Jonsson; Monica Reichenberg; Anna Slotte Lüttge; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; reading comprehension strategies; literacy discourses; a balanced approach; primary years; läsförståelsestrategier; literacydiskurser; lågstadiet; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : The aim of this study was to describe, analyze and explore how five teachers work with reading comprehension in grade one and grade two, ages 7 and 8. My approach was ethnographically inspired and data was collected through observations, teachers´ diaries and interviews. LÄS MER

  5. 5. Grenser for undervisning? : frihet og kontroll i 6-åringenes klasserom

    Författare :Sidsel Germeten; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; Primary Evaluation; Pedagogisk metodik; grundskolan; Norge; Lågstadiet; Utvärdering;

    Sammanfattning : .... LÄS MER