Sökning: "konfessionell"

Hittade 3 avhandlingar innehållade ordet konfessionell.

  1. 1. Barns ”växa vilt” och vuxnas vilja att forma : Formell och informell socialisation i en muslimsk skola

    Författare :Åsa Aretun; Gunilla Halldén; Hilde Lidén; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; School ethnography; sociology of childhood; age; socialisation; upbringing; religious education; Muslim schools; cultural politics; Skoletnografi; barndomssociologi; ålder; socialisation; uppfostran; konfessionell utbildning; muslimska skolor; kulturpolitik; Children; Barn;

    Sammanfattning : The aim of the thesis is to examine how children as social beings and actors form themselves within the framework of a school institution that adults have set up in order to shape them in deliberate ways through nurturing education. The study is based on long-term fieldwork in a Muslim faith school in Sweden. LÄS MER

  2. 2. Konfessionell krigsmakt. Predikan och bön i den svenska armén 1611-1721

    Författare :David Gudmundsson; Kyrko- och missionsstudier; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; field sermons; military sermons; prayers; divine services; chaplains; Lutheran confessional culture; identifications; confessional identity; national identity; Swedish army; 17th century; field sermons;

    Sammanfattning : The broad aim of this thesis is to explain the fundamental themes and function of Swedish field sermons and field prayers, and so to re-examine the view in earlier research that field sermons were primarily ‘Old Testamentary’ in nature. Inspired by more recent international research, I hold that the sermons’ basic functions were twofold: discipline and comfort. LÄS MER

  3. 3. Representera och bli representerad : Elever med religiös positionering talar om skolans religionskunskapsundervisning

    Författare :Carina Holmqvist Lidh; Christina Osbeck; Kerstin von Brömssen; Trine Anker; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; religious education; students; religious positioning; identity; non-confessional; neutrality; representation; critical discourse analysis; secular; religionskunskapsundervisning; elever; religiös positionering; identitet icke-konfessionell; neutralitet; representation; kritisk diskursanalys; sekulär; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : Hur kan lärare på bästa sätt möta elever med religiös positionering i religionskunskapsklassrummet?  Hur kan undervisningen utformas för att ge religiösa traditioner en framställning som elever med religiös positionering kan acceptera, relatera till och kanske också lära nytt av?Den här religionsdidaktiska studien handlar om hur elever som positionerar sig inom muslimsk, kristen, buddhistisk och judisk tradition talar om skolans religionskunskapsundervisning. Studien berör tre teman. LÄS MER