Sökning: "kamratgruppen"
Hittade 5 avhandlingar innehållade ordet kamratgruppen.
1. Getting started : Children’s participation and language learning in an L2 classroom
Sammanfattning : Denna avhandling handlar om en förberedelseklass med elever (7-10 år) som har ett annat hemspråk än svenska (arabiska, kurdiska, thailändska). Utifrån empiri som samlats in genom videoinspelningar och observationer under ett års tid i en förberedelseklass studeras elevernas deltagande och språkinlärning i det dagliga klassrumsarbetet. LÄS MER
2. Barns uppfattningar om konsumtion, sparande och arbete : en studie i ekonomisk socialisation
Sammanfattning : Denna avhandling behandlar barnets utveckling till konsument och producent hur barns kunskaper, värderingar och beteenden inom ramen för de två rollerna utvecklas. Den ekonomiska socialisationen studeras ur både ett kognitivt utvecklingsteoretiskt och ur ett inlärningsteoretiskt perspektiv och i en empirisk undersökning prövas ett antal förklaringsfaktorer till barns inställning till konsumtion, reklam och sparande samt deras konsument- och arbetsrollsrelaterade kunskaper. LÄS MER
3. Laughter, excitement, and suspense in preschool : Choreographing emotional stances as a multiparty achievement
Sammanfattning : Most research on emotions, including that which takes a social perspective, is directed at negative emotions and their manifestation in social situations that involve conflicts, disputes, and arguments. This thesis instead aims to address children’s heightened positive emotions and their interactional functions within the peer group and in learning encounters with teachers in preschool. LÄS MER
4. Barns levda medborgarskap : en studie av barns vardagskunskaper om olycksrisker och säkerhet
Sammanfattning : Child safety is a well investigated field of research, as is the field of children’s citizenship. This study explores the intersection between these two areas. The aim of the study is to explore children’s lived citizenship from their everyday knowledge about injury risks and safety. LÄS MER
5. Skolvardagens genusdramaturgi : en studie av hur femininiteter och maskuliniteter görs i år 5 med ett särskilt fokus på benämningar som hora och kärring
Sammanfattning : The aim of the present study is to describe and analyse how pupils in 5th grade are doing femininities and masculinities in everyday school life. A particular focus is placed on how terms such as hora [‘whore'] and kärring [‘hag'] are used but also to some extent on how girls construct femininities in relation to one another through other linguistic and bodily actions. LÄS MER