Sökning: "kön klass etnicitet skola"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden kön klass etnicitet skola.

  1. 1. Skolan gör skillnad : Etnicitet och institutionell praktik

    Författare :Sabine Gruber; Erik Olsson; Peter Hervik; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Constructions; Ethnicity; Immigrants; Institutional practice; Pupils; Racism; School; Elever; Etnicitet; Institutionell praktik; Invandrare; Konstruktioner; Rasism; Skola; Ethnicity; Etnicitet;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur etnicitet görs till en central kategori för skolans sociala organisation och används för att markera skillnader och därigenom gör elever till svenskar och invandrare. Intresset riktas också mot hur etnicitetskonstruktioner är förbundna med social komplexitet och samspelar med andra relationer, särskilt kön och klass. LÄS MER

  2. 2. Vi och dom och alla dom andra andra på Komvux : Etnicitet, genus och klass i samspel

    Författare :Jeanette Hägerström; Sociologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social Inclusion; Outsiders; Established; Class; Gender; Race; Adult Education; Ethnicity; Social Exclusion; Sociology; Sociologi;

    Sammanfattning : This thesis, set in an educational context (Swedish Komvux, high school adult education), deals with how groups of us and them are constructed, changed and reproduced. In order to understand the processes of us and them I have looked at the interconnections between gender, ethnicity and class utilising participant observations and semi-structured interviews. LÄS MER

  3. 3. Utifrån sett - Inifrån upplevt Några unga kvinnor som kom till Sverige i tonåren och deras möte med den svenska skolan

    Författare :Meta Cederberg; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Pedagogik; Basil Bernstein; School career; visible and unvisible pedagogy; gender; migration; Pedagogy and didactics; dialogue; Symbolic interactionalism; didaktik;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to describe and analyse some foreign women s perspectives on their first meeting with the Swedish school and to identify and illuminate patterns and processes on different levels that facilitate respectively obstruct the development of their school careers. The women arrived in Sweden in their teens and attended Swedish upper secondary school, completed their education with good results, applied for and were enrolled as students at University. LÄS MER