Sökning: "interaktion i klassrummet"

Visar resultat 1 - 5 av 10 avhandlingar innehållade orden interaktion i klassrummet.

  1. 1. Ögonblick i klassrummet : Samtal och interaktion om elevers fotografier på gymnasiet

    Författare :Ola Lindholm; Hector Pérez Prieto; Anna-Lena Göransson; Lazaro Moreno; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Photographic education; interaction; classroom interaction; pictorial language; Photographic education; interaction; classroom interaction; pictorial language; vocational education; Interaktion; yrkesämnenas didaktik; fotografi; bild; klassrumsinteraktion; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : En kamera fångar ögonblick av det ljus som människan kan uppfatta, eller verkligheten som det ibland kallas. Dessa ögonblick i form av fotografier, arbetar de elever och den lärare med, som Ola Lindholm har följt på gymnasiet. LÄS MER

  2. 2. Lärares och elevers interaktion i klassrummet : Betydelse av kön, ålder, ämne och klasstorlek samt lärares uppfattningar om interaktionen

    Författare :Charlotta Einarsson; Kjell Granström; Håkan Alm; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Classroom interaction; gender differences; class size; teachers conceptions; teacher behaviour; pupil behaviour; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to investigate classroom interaction. Of central importance are the following questions; Does gender of pupil, gender of teacher, age of pupils, subject taught and class size have any importance for the classroom interaction? What conceptions of interaction with pupils do teachers have?Data have been collected by two different methods – structured classroom observations and focus groups. LÄS MER

  3. 3. När kulturer spelar med i klassrummet : En sociokulturell studie av ungdomars lärande i musik

    Författare :Annette Mars; Sidsel Karlsen; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Musikpedagogik; Music Education;

    Sammanfattning : Avhandlingen undersöker ungdomars lärande i musik utifrån ett sociokulturellt perspektiv. De två delstudierna är genomförda med en teoretisk utgångspunkt som gör gällande att människor lär sig musik i samspel med andra människor samt att de använder sig av medierande verktyg i de lärsituationer de deltar i, vidare involveras den proximala utvecklingszonen, samt muntlig och skriftlig lärandekultur. LÄS MER

  4. 4. Lärarens väg genom klassrummet : Lärande och skriftspråkande i bänkinteraktioner på mellanstadiet

    Författare :Marie Tanner; Christina Olin-Scheller; Anders Arnqvist; Fritjof Sahlström; Liisa Tainio; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; learning; literacy; teaching; desk interaction; middle years; Conversation Analysis; New Literacy Studies; epistemic topicalizations; semiotic fields; lärande; skriftspråkande; undervisning; bänkinteraktion; mellanstadiet; samtalsanalys; New Literacy Studies; epistemiska topikaliseringar; semiotiska fält; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : This dissertation takes an interest in learning and literacy in everyday interaction in the middle year classroom. It is based on a view of learning as emically construed in social interaction. LÄS MER

  5. 5. Styrning som stöttning : en etnografisk fallstudie om en högstadielärares didaktiska ledarskap som stödstruktur för språk- och kunskapsutveckling

    Författare :Hanna Simola; Eva Sundgren; Karin Sheikhi; Lise Iversen Kulbrandstad; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; didactical leadership; the teacher’s leadership; leadership in the classroom; language- and knowledge-development working methods; scaffolding; the nearest development zone; interaction; positive learning climate; educational conditions of multilingual and newly-arrived pupils; didaktiskt ledarskap; lärarens ledarskap; ledarskap i klassrummet; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; stöttning; den närmaste utvecklingszonen; interaktion; positivt lärandeklimat; flerspråkiga och nyanlända elevers utbildningsvillkor; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : I den här licentiatuppsatsen undersöks en lärares arbete med språk- och kunskapsutveckling i ett högstadieklassrum. Syftet är att belysa betydelsen av det didaktiska ledarskapet i undervisningen av nyanlända och flerspråkiga elever. LÄS MER