Sökning: "förståelse matematik"

Visar resultat 21 - 25 av 49 avhandlingar innehållade orden förståelse matematik.

  1. 21. Crossings and maxima in Gaussian fields and seas

    Författare :Eva Sjö; Matematisk statistik; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; operations research; Statistics; random waves; extremes; generalised Rice s formula; level-crossings; Gaussian random fields; programming; actuarial mathematics; Statistik; operationsanalys; programmering; aktuariematematik;

    Sammanfattning : In this thesis the focus is on crossing points in random fields and the probability distributions of various crossing variables in different applications. The crossing points are generalisations to random fields of points of level crossings by stochastic processes. LÄS MER

  2. 22. På tal om matematik : matematiken, vardagen och den matematikdidaktiska diskursen

    Författare :Eva Riesbeck; Lars-Ove Dahlgren; Ingrid Andersson; Astrid Pettersson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; school-mathematics; every-day life; discourse; education; language; discursive boundary crossing; meta-language; Skolmatematik; vardag; diskurs; didaktik; språk; diskursiva gränser; metaspråk; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The aim of this dissertation is to describe and analyze how discourse as a theoretical and didactical concept can help in advancing knowledge about the teaching of mathematics in school. The dissertation has been written within a socio-cultural perspective where active participation and support from artefacts and mediation are viewed as important contributions to the development of understanding. LÄS MER

  3. 23. Att lära av det förflutna : Yngre elevers förståelse för och motivering till skolämnet historia

    Författare :Karin Sandberg; Laila Niklasson; Niclas Månsson; Staffan Stranne; Henrik Åström Elmersjö; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Yngre elever; didaktik; skolämnet historia; historiekultur; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : To learn from the past- younger pupils´ understanding of and motivation for history as a school subjectWhen pupils take part in schools´ history teaching they encounter a school historical culture, which is a part of society’s historical culture. Historical culture is here defined as the specific and particular way in which a society relates to its past. LÄS MER

  4. 24. Döva barns begreppsbildning i matematik

    Författare :Elsa Foisack; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Cognitive education; Döva barn; Sign language; Mediated learning; Begreppsbildning; Teckenspråk; Matematikundervisning; Mathematics education; Dynamic assessment; Deaf children; Concept formation; Special didactics; concept map; sign language; mediated learning; Deaf; mathematics education; Specialdidaktik;

    Sammanfattning : Denna studie tar utgångspunkt i frågan varför många döva barn har svårt att lära sig matematik. Studiens syfte är att belysa döva barns begreppsbildning i ämnet matematik genom att beskriva hur några döva barn uttrycker sig och agerar på väg mot förståelse av två centrala matematiska begrepp, nämligen multiplikation med heltal och längd. LÄS MER

  5. 25. "Tekniken utan en lärare är ingenting" : En studie om användande av teknik i geometriundervisning

    Författare :Peter Markkanen; Constanta Olteanu; Per Nilsson; Per-Eskil Persson; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Etnografi; Geometri; Interaktiv skrivtavla; Matematik; Teknik; Mathematical Education; Matematikdidaktik;

    Sammanfattning : Målet med denna avhandling är att bidra med kunskap om hur digital teknik kan bidra till att utveckla matematikundervisning. I studien riktades intresset mot undervisning i tredimensionell geometri som skedde med stöd av interaktiva skrivtavlor. LÄS MER