Sökning: "estetisk erfarenhet"

Visar resultat 1 - 5 av 8 avhandlingar innehållade orden estetisk erfarenhet.

  1. 1. Sinnesstämning, skratt och hypokondri : Om estetisk erfarenhet i Kants tredje Kritik

    Författare :Anna Enström; Cecilia Sjöholm; Rebecka Lettevall; Ståle Finke; Södertörns högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Immanuel Kant; aesthetics; sensibility; aesthetic experience; contemporary art; Gemüt; Stimmung; mind; mood attunement; wit; laughter; hypochondria; feeling; thinking; ideal embodiment; tautegory.; Immanuel Kant; estetik; sinnlighet; estetisk erfarenhet; samtida konst; Gemüt; Stimmung; sinnesstämning; vits; skratt; hypokondri; förnimma känna; tänka; idealt förkroppsligande; tautegori; Kritisk kulturteori; Critical and Cultural Theory; Östersjö- och Östeuropaforskning; Baltic and East European studies;

    Sammanfattning : This thesis considers Immanuel Kant’s notion of sensibility in the Critique of the Power of Judgment (1790) and Anthropology from a Pragmatic Point of View (1798). It directs attention to sensibility’s function in Kant’s conceptualisation of aesthetic experience and thereby shows how the central role of sensibility in the third Critique contributes to a deeper understanding of aesthetic experience. LÄS MER

  2. 2. Talandet som levd erfarenhet. : En studie av fyra barn med Downs syndrom

    Författare :Karin Bengtsson; Bo Dahlin; Iréne Johansson; Claes Nilholm; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Speech development; Intentionality; Down syndrome; Education; Pedagogik; Pedagogik; Pedagogy;

    Sammanfattning : This thesis presents a study of children’s speech. The children have Down syndrome (DS). Often the speech of children with DS is hard for other people to understand. The aim of the study is to try a new way of describing these children’s speech. LÄS MER

  3. 3. Det absoluta och det gemensamma : Benjamin Höijers konstfilosofi

    Författare :Mats Dahllöv; Cecilia Sjöholm; Anders Burman; Klaus Müller-Wille; Södertörns högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; Benjamin Höijer; philosophy of art; metaphysics; politics; the absolute; the common; aesthetic experience; cultivation; German idealism; Swedish philosophy; Benjamin Höijer; konstfilosofi; metafysik; politik; det absoluta; det gemensamma; estetisk erfarenhet; odling; tysk idealism; svensk filosofi; Kritisk kulturteori; Critical and Cultural Theory; Östersjö- och Östeuropaforskning; Baltic and East European studies;

    Sammanfattning : This thesis is the first interpretation of Benjamin Höijer’s philosophy of art. Höijer (1767–1812), who was a Swedish representative of German idealism, is considered one of the brightest thinkers in the history of Swedish philosophy, although to this day he has been largely neglected. LÄS MER

  4. 4. Avhandling i litteraturvetenskap : Adorno, Deleuze och litteraturens möjligheter

    Författare :Anders Johansson; Göteborgs universitet Litteraturvetenskapliga institutionen; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; form; material; estetisk erfarenhet; sanning; virtualitet; Sju tre; Pippi Långstrump; Theodor W Adorno; Gilles Deleuze; Jorge Luis Borges; Vilhelm Ekelund; Lars Norén; Astrid Lindgren; Bruce Springsteen; Literature; Litteraturvetenskap; Literature; litteraturvetenskap;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Estetiska lärprocesser: Definition, position och potential

    Författare :Björn Emmoth; Eva Alerby; Niclas Ekberg; Ylva Backman; Sofie Areljung; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Aesthetic learning processes; learning processes; aesthetic form; motivation; meaning-making; aesthetic experience; Ricoeur; Estetiska lärprocesser; lärprocesser; estetisk form; motivation; meningsskapande; gestaltade erfarenheter; Ricoeur; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to contribute to an understanding of the definition and posi­tion of aesthetic learning processes (ALP), as well as to illustrate and discuss its poten­tial for learning. This is achieved based on Ricoeur´s hermeneutic approach. LÄS MER