Sökning: "en kvalitativ studie om erfarenheter"
Visar resultat 1 - 5 av 56 avhandlingar innehållade orden en kvalitativ studie om erfarenheter.
1. Närstående i den psykiatriska vården : En kvalitativ studie om erfarenheter av närståendes delaktighet
Sammanfattning : .... LÄS MER
2. En tillvaro av utanförskap : En longitudinell studie om att vara i medelåldern och närstående till en person som insjuknat i stroke
Sammanfattning : Ett övergripande syfte med avhandling var att belysa den levda erfarenheten av att vara i medelåldern och närstående till en person som insjuknat i stroke för första gången och studera de närståendes erfarenheter av förändringen över tid under det första året efter utskrivning till hemmet, samt att belysa innebörden av medelålders makars levda erfarenhet av relationen till en partner som insjuknat i stroke; under det första året. Avhandlingen omfattar 4 delstudier (I-IV) som sammantaget utgör en longitudinell studie. LÄS MER
3. Revision ur ett revisorsperspektiv : en metodstudie
Sammanfattning : Ett återkommande problem inom revisionsforskningen handlar om de svårigheter forskare ställs inför med avseende på att få tillgång till information från revisorer som baseras på verkliga händelser. Anledningar som förts fram till detta är att revisorer är bundna vid tystnadsplikt samt att det förefaller råda en ”kultur av tystnad” inom professionen. LÄS MER
4. Föräldrars användning av Internet för rådgivning avseende sina friska barns hälsa och utveckling och dess inverkan på Barnhälsovårdens konsultativa arbete : En studie i Svensk Barnhälsovård
Sammanfattning : Att bli förälder är en livsomvälvande händelse som kan vara både glädjande och skrämmande. Som förälder ansvarar man för en annan människa där man i vissa fall behöver ny information, kunskap och råd för att leva upp till de nya kraven som en förändrad familjesituation kräver. LÄS MER
5. Det demokratiska uppdraget - en utmaning för pedagogen i grundsärskolan? : En studie om elevinflytande i träningsskolan där TAKK används som kommunikationsverktyg
Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka pedagogens arbete med elevinflytande i grundsärskolan med inriktning träningsskola där TAKK, Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation användes som kommunikationsverktyg. Det empiriska materialet samlades in från tre skolor i tre olika kommuner i samma län. LÄS MER