Sökning: "demokratiska processer"
Visar resultat 1 - 5 av 18 avhandlingar innehållade orden demokratiska processer.
1. Inflytande och delaktighet för unga vuxna som har intellektuell funktionsnedsättning : - i lokalsamhällets sociala arenor och demokratiska processer
Sammanfattning : To achieve citizenship, all citizens need to be able to make their voices heard. Policy and practice in the welfare society stress that all citizens should be included, but in reality, young adults who have intellectual disabilities (ID) are often excluded. LÄS MER
2. Designing Democracy : Mobilen i demokratins tjänst – ur ett designperspektiv
Sammanfattning : Avhandlingen tar sin utgångspunkt i det av Vinnova finansierade projektet »Mobilen i demokratins tjänst» även kallat [demos], vilket drevs av Interactive Institutes Studio[12-21] under perioden 2002 – 2004. De nya mediernas växande betydelse för ungdomars vardagsliv var en viktig faktor bakom [demos]-projektet. LÄS MER
3. Designing Democracy : Mobilen i demokratins tjänst ur ett designperspektiv
Sammanfattning : Avhandlingen tar sin utgångspunkt i det av Vinnova finansierade projektet »Mobilen idemokratins tjänst» även kallat [demos], vilket drevs av Interactive InstitutesStudio[12-21] under perioden 2002 – 2004. De nya mediernas växande betydelse förungdomars vardagsliv var en viktig faktor bakom [demos]-projektet. LÄS MER
4. Sockentänk : En studie av två deltagardemokratiska experiment i Ydre kommun
Sammanfattning : Ydre är Östergötlands minsta kommun. Här bor knappt 3700 människor och kommunen kämpar med att anpassar sina verksamheter efter typiska glesbygdsproblem som minskande invånarantal, små barnkullar och en ökande andel äldre. Ydre kommun arbetar därför aktivt för att förändra och förbättra villkoren för kommuninvånarna. LÄS MER
5. Klassråd - ett socialt rum för demokrati och utbildning : Om skola och barndom i förändring
Sammanfattning : I denna licentiatuppsats studeras klassrådets möjligheter och villkor för att fungera som ett socialt rum för demokrati och utbildning. Studien förankras i en historisk tradition om skolans demokratiska uppdrag men tar också avstamp i en aktuell diskussion om deliberativ demokrati i skolan. LÄS MER