Sökning: "communicative resources"

Visar resultat 1 - 5 av 65 avhandlingar innehållade orden communicative resources.

  1. 1. Communicative planning : (How) does it work?

    Författare :Mariann Mannberg; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Arkitektur; Architecture;

    Sammanfattning : The global and everlasting quest for the limited resources of the earth has developed into a need to chisel out how each spatial area will be able to sustain its inhabitants. The connection between global and local sustainability is direct and undisputed. LÄS MER

  2. 2. Growth intentions and communicative practices : Strategic entrepreneurship in business development

    Författare :Pia Ulvenblad; Åsa Lindholm-Dahlstrand; Lars Bengtsson; Anders W Johansson; Högskolan i Halmstad; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Strategic entrepreneurship; communication; growth intention; Business studies; Företagsekonomi; communicative practice; communication strategy; growth intention; strategic entrepreneurship; Growth;

    Sammanfattning : This thesis focuses on the “will and skill” of individuals who take part in activities of running a business. The aspect of “will” is studied in terms of growth intentions and the aspect of “skill” is studied in terms of communicative practices. LÄS MER

  3. 3. "Vi har nästan blivit för bra" : lärares sociala representationer av förskolan som pedagogisk praktik

    Författare :Ingrid Granbom; Mohamed Chaib; Solveig Hägglund; Sven Persson; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Preschool; social representations; common sense; teachers; relational categories; cognitive polyphasia; communicative resources; focus groups; Förskola; sociala representationer; vardagskunskap; lärare; relationella kategorier; cognitive polyphasia; kommunikativa resurser och fokusgrupper; Utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : En majoritet av svenska barn deltar i förskoleaktiviteter, vilket indikerar att förskolemiljön spelar en viktig roll för de erfarenheter barn får i sin vardag. Förskolans verksamhet baserar sig i hög grad på grundläggande värderingar och idéer beträffande bland annat barnuppfostran, förskolans uppdrag och synen på förskolans roll i samhället. LÄS MER

  4. 4. Kommunikation i slöjd och hantverksbaserad undervisning

    Författare :Joakim Andersson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; sloyd; handicraft; communication; forms of communication; communicative resources; instruction; teaching; action-based knowledge;

    Sammanfattning : This thesis aims to explore and analyse the different ways in which handicraft [sloyd] teachers communicate when teaching action-based knowledge, and the consequences for communication of different forms of communication between teacher and student. This dissertation has studied how teachers communicate using video documentation, MP3 recordings, interviews, stimulated recall and focus group interviews. LÄS MER

  5. 5. Apokoinou in Swedish talk-in-interaction : A family of methods for grammatical construction and the resolving of local communicative projects

    Författare :Niklas Norén; Per Linell; Jan Anward; Auli Hakulinen; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; apokoinou; ethno-methods; dialogical grammar; utterance construction methods; syntax as process; prosody; grammatical constructions; communicative projects; Swedish talk-in-interaction; conversation analysis; interactional linguistics; apokoinou; etnometoder; dialogisk grammatik; metoder för yttrandekonstruktion; syntax som process; prosodi; samtalsgrammatiska konstruktioner; kommunikativa projekt; tal-i-interaktion; samtalsanalys; interaktionell lingvistik; Languages and linguistics; Språkvetenskap;

    Sammanfattning : I den här avhandlingen undersöks den grammatiska samtalskonstruktionen apokoinou i svenskt samtalsspråk. I kontrast till traditioner av normativ grammatik och teoretiska perspektiv på språk, där apokoinou och besläktade fenomen har exkluderats från grammatisk beskrivning eller blivit behandlade som produkter av olika typer av misstag, är apokoinou här re-specificerad som en i högsta grad funktionell grammatisk resurs och metod för att åstadkomma lokala kommunikativa projekt i samtal. LÄS MER