Sökning: "blooms taxonomi"

Hittade 4 avhandlingar innehållade orden blooms taxonomi.

  1. 1. Vad kommer på provet? : Gymnasielärares provpraxis i samhällskunskap

    Författare :Tobias Jansson; Lars Petterson; Curt Räftegård; Johan Samuelsson; Gunilla Näsström; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; assessment practices; tests; knowledge; upper secondary school; frame factors; Bloom s revised taxonomy; bedömning; prov; kunskaper; gymnasielärare; provpraxis; Blooms reviderade taxonomi; ramfaktorer; Subject didactics; Ämnesdidaktik; Civics; Samhällsvetenskap; Statsvetenskap; Political Science;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate the assessment practices of civics teachers in upper secondary school. The main purpose is to analyze, using Bloom’s revised taxonomy, which kind of knowledge civics teachers test in their written test examinations. The analyses show that they mainly test factual and conceptual knowledge. LÄS MER

  2. 2. Teachers' intention for outdoor education : conceptualizing learning in different domains

    Författare :Birgitta Wilhelmsson; Christina Ottander; Gun Lidestav; Claes Malmberg; Oleg Popov; Gunilla Näsström; Umeå universitet; []
    Nyckelord :Outdoors; teaching; knowledge; intentions; Bloom s taxonomy; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : In Sweden there is a growing interest among teachers to locate teaching outdoors. This is linked to beliefs about the potential for outdoor environments to reinforce learning, since the encounter with nature becomes more holistic. Outdoors, all the senses are involved in knowledge-building and activity experiences. LÄS MER

  3. 3. Som man frågar får man svar : Andraspråksstudenter möter lärares krav i hemtentor

    Författare :Patricia Staaf; Gunilla Byrman; Gunlög Sundberg; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; andraspråk; akademisk diskurs; språkfunktioner; skribentroller; examinerande texter; hemtentor; Swedish; Svenska språket Nordiska språk;

    Sammanfattning : Avhandlingens övergripande syfte är att bidra till förståelsen av hur studenter med svenska som andraspråk möter de krav på språkanvändning som formuleras i lärandemål och i skriftliga exa­mina­tioner.    Avhandlingens forskningsfrågor rör dels vilka språkfunktioner och skribent­roller som efterfrågas i hemtentor under första årets högskoleutbildning, dels vilka språkliga strategier studenter med svenska som andraspråk använder för att möta de krav som ställs. LÄS MER

  4. 4. Lärares intentioner och kunskapsfokus vid ämnesintegrerad naturvetenskaplig undervisning i skolår 7-9

    Författare :Helena Persson; Margareta Ekborg; Christina Ottander; Svein Sjøberg; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : De naturvetenskapliga ämnena i svenska skolan kan undervisas som separata ämnen i kemi, biologi och fysik, men också ämnesintegrerat, d.v.s. tillsammans eller med andra skolämnen. LÄS MER