Sökning: "begreppet mening"

Visar resultat 1 - 5 av 54 avhandlingar innehållade orden begreppet mening.

  1. 1. Work Transitions as Biographical Learning : Exploring the Dynamics of Job Loss

    Författare :Anders Hallqvist; Per-Erik Ellström; Lars-Christer Hydén; Karen Evans; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In recent years, researchers have pointed out that individuals understand their lives to a great extent through narratives and narration. In the field of adult education this idea has been taken up for instance in the concept of biographical learning. LÄS MER

  2. 2. Talet om en skola för alla : pedagogers meningskonstruktion i ett politiskt uppdrag

    Författare :Inger Assarson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; school; discourse analysis; political rhetoric; inclusion; special needs;

    Sammanfattning : En skola för alla, som skolpolitiskt mål, har formats i ett större socialt sammanhang där demokratisering och välfärdsstatens framväxt har varit viktiga inslag. Som retorik är dess funktion att samla olika gruppers förhoppningar i en gemensam strävan efter något som skulle kunna bli bättre. LÄS MER

  3. 3. Medieteknik i en senmodern tid. Digital teknik, estetik och gestaltning

    Författare :Peter Ekdahl; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; digital teknik; estetik; gestaltning;

    Sammanfattning : Avhandlingen tar sin utgångspunkt i utvecklingsarbetet med utbildningsprogrammet Medieteknik med inriktning mot interaktiva system på Blekinge tekniska högskola (BTH) åren 2000-2005. Etablerandet innebar en möjlighet att pröva former och innehåll för att utveckla en framtidsinriktad utbildning inom digital teknik. LÄS MER

  4. 4. The meaning(s) of inclusion in mathematics in student talk : Inclusion as a topic when students talk about learning and teaching in mathematics

    Författare :Helena Roos; Despina Potari; Hanna Palmér; Nùria Planas; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; inclusion in mathematics; discourse analysis; students meaning s ; Matematikens didaktik; Mathematics education; Mathematical Education;

    Sammanfattning : This thesis contributes to research and practice within the field of special education in mathematics with more knowledge about, and an understanding of, students´ meaning(s) of inclusion in mathematics education. Three research questions guide the study: What meaning(s) is/are ascribed, and how is inclusion used, in mathematics education research? What meaning(s) do the students ascribe to inclusion in mathematics learning and teaching? And what frames students´ meaning(s) of inclusion in mathematics learning and teaching?The first part of this study began with a systematic literature review on the notion of inclusion in mathematics education research, and the search resulted in 1,296 research studies. LÄS MER

  5. 5. Att mötas på folkhögskola : en studie om folkhögskollärares pedagogiska hållning

    Författare :Filippa Millenberg; Per Andersson; Erik Nylander; Eva Alerby; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Lifeworld phenomenology; Ethnography; Folk high school; Teacher; Encounter; Livsvärldsfenomenologi; Etnografi; Folkhögskola; Lärare; Möten;

    Sammanfattning : I avhandlingen utforskas pedagogiska praktiker och den lärande vardagen på folkhögskola genom att titta på hur möten mellan lärare och kursdeltagare framträder i hantverkskurser på folkhögskola. Vidare utforskar studien hur den relationella dimensionen av dessa möten kan förstås och vilken betydelse möten har i lärares praktik. LÄS MER