Sökning: "barn och fritidsprogrammet"

Hittade 4 avhandlingar innehållade orden barn och fritidsprogrammet.

  1. 1. Lika chanser i gymnaiset? En studie om betyg, nationella prov och social reproduktion

    Författare :Helena Korp; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Differentiation; National Assessments; Social reproduction; Pedagogy and didactics; Upper secondary education; Grades; Pedagogik; didaktik; betygsättning gymnasieskolan; Education; Utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : The general confidence in equal opportunity and equivalent grades are crucial to the moral justification of the social stratification in the modern society, in which meritocracy holds a hegemonic status. In Sweden, a political aim has been that everybody should get upper secondary education, and the government has established a National Agency for Education to promote and control the quality in education and grading. LÄS MER

  2. 2. Personlig tränare – framtidsväg eller återvändsgränd? En gymnasial yrkesutgång inom barn- och fritidsprogrammet : Personal trainer – A pathway into the future or a blind alley? An upper secondary school vocational outcome within the Child and Recreation Programme

    Författare :Ellinor Dyne; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Student experience of vocational becoming in upper secondary vocational education and training. Navigating by feedback

    Författare :Martina Wyszynska Johansson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; upper secondary vocational education and training; barn- och fritidsprogrammet; vocational becoming; vocational knowing; vocational concepts; feedback; students experienced curriculum; service work; security officer; learner readiness;

    Sammanfattning : This doctoral thesis explores student experience of vocational becoming, particularly the navigational role of feedback in the process for Swedish upper secondary vocational students. Vocational becoming is explored as conflating the development of vocational knowing and formation of a vocational identity. LÄS MER

  4. 4. I en klass för sig : Genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer

    Författare :Fanny Ambjörnsson; Mark Graham; Britta Lundgren; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Female socialization; girls; gender studies; sexuality; heteronormativity; class; normality; fieldwork; Gender studies; Genus;

    Sammanfattning : Samhällsvetenskaplig forskning har på senare år börjat uppmärksamma unga kvinnor, som tidigare fört en undanskymd tillvaro i skuggan av de unga männen. Syftet med denna avhandling är att, delvis i linje med denna forskning, undersöka hur tjejer i en svensk gymnasieskola skapar genus. LÄS MER