Sökning: "aktiviteter i skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 25 avhandlingar innehållade orden aktiviteter i skolan.
1. Visual Storytelling Interacting in School : Learning Conditions in the Social Science Classroom
Sammanfattning : The aim of this compilation thesis is to understand how technology for visual storytelling can be shaped and used in relation to social science education in primary school, but also how social dimensions, technical and other matters create emerging learning conditions in such an educational setting. The visual storytelling technology introduced and used in the study is ‘the Statistics eXplorer platform, a geovisual analytics. LÄS MER
2. Aritmetik i förskolan : en studie av taluppfattningens betydelse för matematikundervisningen
Sammanfattning : Kunskapsområdet matematik blir alltmer fokuserat även i förskolan, med mål av vilket kunnande barnen förväntas utveckla. Därav finns det behov av att förstå vad barn faktiskt erbjuds lära och vad de utvecklar för förmågor innan de börjar skolan. LÄS MER
3. In whose eyes am I technical? : Exploring the ‘problem’ of the (non)technical girl
Sammanfattning : In Sweden, girls’ non-interest in technology education and technological careers has been a topic of focus for many years, both in general and in politics, and it has influenced how the subject has been taught in schools. The thesis aims to critically examine the ‘problem’ of the (non)technical girl. LÄS MER
4. Tankeform och problemmiljö : skolan som kontext för tänkande i elementär matematik
Sammanfattning : Avhandlingen är en sammanfattning av två empiriska studier som analyserar karaktären av kognitiva aktiviteter vid de betingelser för kommunikation som är utmärkande för pedagogiska miljöer. Elever i årskurs 6 har under vanliga matematiklektioner fått lösa vissa räkneuppgifter under olika situationella krav. LÄS MER
5. Traditioner i möte : en kvalitativ studie av fritidspedagogers arbete med samlingar i skolan
Sammanfattning : Kan fritidspedagoger bidra till att utveckla arbetet i skolan? I Björn Haglunds avhandling, Traditioner i möte. En kvalitativ studie av fritidspedagogers arbete med samlingar i skolan, studeras fritidspedagoger som arbetar med barngrupper under skoltid. LÄS MER