Sökning: "Ungdomar med funktionshinder"
Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade orden Ungdomar med funktionshinder.
1. ...och den ljusnande framtid är vår... : några ungdomars bild av sin tid vid riksgymnasium
Sammanfattning : Den tid vi i dagens samhälle betraktar som ungdomstid blir allt längre. De ungdomar som lämnar grundskolan tillhör en åldersgrupp som är större än på länge och det stora flertalet av dem är på väg in i svensk treårig gymnasieutbildning. LÄS MER
2. ”Man vill ju klara sig själv” : Studievardagen för studenter med Asperger syndrom i högre utbildning
Sammanfattning : SammanfattningSedan början av 2000-talet har det skett en markant ökning av studier gällande barn och ungdomar och Autism. Dock är det så att den mesta forskningen fortfarande är inom det medicinska området. Endast ett fåtal av studierna rör vuxna med Asperger syndrom (AS) som studerar på högskola/universitet. LÄS MER
3. Measurements of Function in Children with Cerebral Palsy
Sammanfattning : Cerebral palsy (CP) is a term for a group of conditions associated with motor disabilities, that are very heterogeneous, i.e. symptoms, severity, associated impairments, functional outcome and needs. The overall purpose of this thesis was to study the prevalence and gross motor function and to evaluate and adapt measurements in children with CP. LÄS MER
4. Medicinens lyskraft och skuggor : ― om trosföreställningar och symbolisk makt i habiliteringen 1960–1980
Sammanfattning : The dissertation examines the formation of specific groups, their interests and positions related to children with disabilities and their education and care in Sweden developed during 1960-1980. The theoretical framework is based on Pierre Bourdieu’s sociological theory of social space, which assumes that social life is based on symbolic and cultural systems of beliefs with respectively specific doxas and symbolic economies. LÄS MER
5. Medicinens lyskraft och skuggor : ― om trosföreställningar och symbolisk makt i habiliteringen 1960―1980
Sammanfattning : BAKGRUND Bakgrunden till denna avhandling är att erbjuda ett alternativt sätt att förstå habiliteringspraktik. Den teoretiska ramen i avhandlingen är Pierre Bourdieus fältteori, vilket innebär ett antagande att det sociala livet bygger på symboliska och kulturella trossystem med hithörande doxor, med egna slags symboliska ekonomier och dominansförhållanden. LÄS MER