Sökning: "Svensk utbildningspolitik"

Visar resultat 1 - 5 av 8 avhandlingar innehållade orden Svensk utbildningspolitik.

  1. 1. Från nationsbyggare till global marknadsnomad : Om medborgarskap i svensk utbildningspolitik under 1990-talet

    Författare :Maria Olson; Gunnel Colnerud; Tomas Englund; Lisbeth Lundahl; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Swedish education policy; 1990s; society centered; consumer oriented; citizenship; citizen roles; nation-orientation; globalization-orientation; ”we” identity; nomad; Svensk utbildningspolitik; 1990-talet; samhällscentrerat; konsumentorienterat; medborgarskap; medborgarroller; nationsorientering; globaliseringsorientering; vi-identitet; nomad; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : I den här avhandlingen är intresset riktat mot svensk utbildningspolitik och medborgarskap. I tider av globalisering, och med ett etablerat svenskt medlemskap i Europeiska unionen, har det nationella policyskapandet kring utbildningens medborgardanande funktion hamnat under ökat tryck. LÄS MER

  2. 2. Kampen om den högre utbildningens syften och mål : en studie av svensk utbildningspolitik

    Författare :Ingrid Unemar Öst; Carsten Ljunggren; Per Anders Forstorp; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; higher education; education policy; discourse theory; education discourses; subject positions; Education; Pedagogik; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The specific interest of this dissertation is to analyze and discuss the Swedish political struggle of defining the purposes and aims of higher education during the time period 1992-2007. Underlying this specific interest is a broader interest to take part in a multifold discussion concerning the role of higher education in relation to issues of societal and democratic development and of individual identity and citizenship, in times defined in terms of globalization and pluralism. LÄS MER

  3. 3. Knowledge in VET curricula and power in society and labour market : Policy and practice: demands-based and employer-driven Swedish higher vocational education

    Författare :Johanna Köpsén; Per Andersson; Sofia Nyström; Leesa Wheelahan; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Vocational education and training; Knowledge; Curriculum; Education policy; Yrkesutbildning; Kunskap; Läroplan; Utbildningspolitik;

    Sammanfattning : This dissertation presents a study of knowledge in vocational education and training (VET), the circumstances for its selection and transmission and how these circumstances are shaped by both national policy and local organisation.The study is set within the Swedish state-funded post-secondary VET system called Higher Vocational Education (HVE) and it entails investigations into both national policy and local practice in programme provision. LÄS MER

  4. 4. Från likvärdighet till marknad: En studie av offentligt och privat inflytande över skolans styrning i svensk utbildningspolitik 1969-1999 : Från likvärdighet till marknad: En studie av offentligt och privat inflytande över skolans styrning i svensk utbildningspolitik 1969-1999

    Författare :Mattias Börjesson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; curriculum theory; critical realism; education policy; education ideology; equivalence; Neo-Marxism; public; private; market;

    Sammanfattning : For most of the 20th century the dominant aim of Swedish educational policy was an integrated public school system under national state control. During the post-war era (1945–1989) this policy led to Sweden having one of the most centralized and integrated school systems in the world. LÄS MER

  5. 5. Kommunen - en part i utbildningspolitiken?

    Författare :Ann Quennerstedt; Tomas Englund; Ulf P Lundgren; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; municipality; equivalence; educational policy; decentralisation; school governance; curriculum theory; discourse analysis; kommuner; likvärdighet; utbildningspolitik; decentralisering; läroplansteori; diskursteori; diskursanalys; skolans styrning; Education; Pedagogik; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : This dissertation focuses on the municipality (the local authority) as a participant in Swedish educational policy. The reform of school governance in the 1990s, gave municipality wider authority in the educational field and a greater responsibility for education. LÄS MER