Sökning: "Social Cognitive Theory"

Visar resultat 1 - 5 av 265 avhandlingar innehållade orden Social Cognitive Theory.

  1. 1. Behaving as a Christ‐Believer : A Cognitive Perspective on Identity and Behavior Norms in Ephesians

    Författare :Rikard Roitto; Håkan Ulfgard; Bengt Holmberg; Petri Luomanen; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Ephesians; norms; behavior norms; morality; social identity; social identity theory; social cognition; attribution; cognitive science; New Testament exegesis; Efesierbrevet; normer; beteendenormer; moral; social identitet; social identitetsteori; social kognition; attribution; kognitionsvetenskap; Nya testamentets exegetik; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : This study contributes to the understanding of how first century Christ-believers, particularly those who shared the imagination of Ephesians, experienced the relation between their social identity as Christ-believers and behavior norms. In order to understand this, a number of theories from the cognitive sciences are used in combination with historical-critical methods. LÄS MER

  2. 2. Dunkla vanor. Om teori och referenspraktik i samhällsvetenskaplig forskning

    Författare :Daniel Uhnoo; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Theory; theory of science; theory development; citations; citation analysis; academic writing; organization theory; social work; social services;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to study how social scientists use theoretical citations in scientific publications in research about organizations and the social services sector. This thesis can be characterized as being theory driven where examples from the research practice within the social sciences are used as departure points for discussion. LÄS MER

  3. 3. F. A. Hayek's Critique of Legislation

    Författare :Cyril Holm; Torben Spaak; Pauline Westerman; Wennström Bo; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Hayek; legislation; rules; law; rationality; rational action; rational social order; equilibrium; utilitarianism; method of deliberation; criterion of correctness; Elinor Ostrom; Avner Greif; Vernon Smith; Joshua Epstein; complexity; knowledge; social cooperation; information; know-how; the Hayek problem; the invisible hand; Adam Smith; Mises; Keynes; Marx; welfare state; Gilbert Ryle; Michael Polanyi; theory of legislation; legisprudence; jurisprudence; Neo-Kantianism; historicism; cognitive closure; theory of prices; competition; syntax grammar; game theory; generative social science; agent-based computational modeling; institutional policy analysis; normative; primacy of economics; primacy of politics; Sheri Berman; constructivist rationalism; socialism; social democracy; Nozick; Rawls; distribution; justice; freedom; Kant; polycentric government; process of experimentation; speculative philosophy; analytical philosophy; freedom under the law; liberty; philosophy of mind; consequentialist; Jurisprudence; Allmän rättslära;

    Sammanfattning : The dissertation concerns F. A. Hayek’s (1899–1992) critique of legislation. The purpose of the investigation is to clarify and assess that critique. LÄS MER

  4. 4. Elever möter samhällsfrågor : Didaktiska och bildningsteoretiska perspektiv på samhällsorienterande undervisning om epoktypiska samhällsfrågor

    Författare :Sara Blanck; Martin Stolare; Martin Jakobsson; Jan Löfström; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social studies; civics; social issues; teaching; subject integration; pupils; didactical choices; curriculum principles; powerful knowledge; specialised knowledge; everyday knowledge; educational theory; Klafki; Bildung; epoch-typical; educational reconstruction; grades 4–6; grades 7–9; compulsory school; interdisciplinary curricula; interdisciplinary teaching; conceptual change; inferences; migration biographies; sustainable development; samhällsorienterande ämnen; Samhällskunskap; undervisning; ämnesintegration; elever; didaktiska val; curriculumprinciper; kraftfull kunskap; specialiserad kunskap; vardaglig kunskap; bildningsteori; Klafki; bildning; epoktypiska samhällsfrågor; didaktisk rekonstruktion; årskurs 4–6; årskurs 7–9; grundskola; ämnesövergripande; ämnessamspel; begreppslig förändring; begreppslig utveckling; inferenser; migrationsbiografier; hållbar utveckling; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i didaktik och bildningsteoretiska perspektiv är syftet med denna avhandling att undersöka och analysera ämnesövergripande undervisning om epoktypiska samhällsfrågor i grundskolan för att utveckla kunskap om undervisningens didaktiska möjligheter och utmaningar.Avhandlingen är en sammanläggning och består av tre ingående texter: en licentiatuppsats om samhällskunskapsämnet i ämnesintegrerad undervisning som genomfördes 2012–2014 samt två artiklar från forskningsprojektet ”Att utveckla undervisning i samhällsfrågor: om didaktiska val i SO-ämnena i grundskolans mellanår 4-6” som genomfördes 2017–2022. LÄS MER

  5. 5. Fri från (efter)våldet? : Om partnervåldsutsatta kvinnors motstånd, uppbrott och stödbehov

    Författare :Josefin Kjellberg; Marie Flinkfeldt; Ann-Sofie Bergman; Marcus Lauri; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Female survivors of male intimate partner violence; Resistance; Leaving processes; Post-separation violence; Social work; Våld i nära relationer; Våldsutsatta kvinnors motstånd; Uppbrottsprocess; Eftervåld; Socialt arbete; Socialt arbete; Social Work;

    Sammanfattning : This dissertation investigates resistance strategies and leaving processes of female survivors of male intimate partner violence (IPV), and sheds light on the importance of support from social workers when survivors try to break free from IPV. It also contributes knowledge on how Swedish social workers in social service support units and women’s shelters (run by NGOs or companies) interpret and handle support needs of survivors. LÄS MER