Sökning: "Pedagogisk filosofi"
Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade orden Pedagogisk filosofi.
1. Relationär pedagogik - för ett sannare liv : En essäistisk sammanläggning om dys/funktionell uppfostran: exemplet ADHD
Sammanfattning : Föreliggande doktorsavhandling utgör en pedagogisk-filosofisk studie av diagnosen ADHD som uppfostran. Avhandlingen består av fyra internationellt publicerade artiklar samt en substantiell kappa. LÄS MER
2. Vad eller vem? : en pedagogisk rekonstruktion av G. H. Meads teori om människors intersubjektivitet
Sammanfattning : .... LÄS MER
3. Mellan människa och häst : Djur-blivande i den pedagogiska relationens mellanrum
Sammanfattning : Pedagogy has been theorised as a process of becoming, throughout history, as well as in contemporary research. In an interplay between literary configuration as a form of arts-based research and analysis based in philosophy of education, this dissertation explores the in-between of the educational relation within a specific human–horse relationship in order to examine, re-symbolise and re-negotiate the very presumptions of what pedagogy can become. LÄS MER
4. Your Cradle Is Green : The Islamic Foundation and the Call to Islam in Children's Literature
Sammanfattning : This thesis deals with the conceptualisation of da‘wa, ‘the call to Islam’, of the British organisation the Islamic Foundation, and focuses its 25 years of publication of Islamic-English children’s literature. In order to analyse the implications of the new modalities of da‘wa in the late modern Muslim minority context, the present study applies a genealogical perspective. LÄS MER
5. Barns estetiska läroprocesser; Atelierista i förskola och skola : Acta Universitatis Gothoburgensis, Art and Architecture, nr 24. Göteborgs universitet
Sammanfattning : Barns estetiska läroprocesser behandlas i denna avhandling utifrån ett mångvetenskapligt perspektiv med utgångspunkt i konst- och bildvetenskap. Avhandlingen är ett bidrag till forskningen på det bildpedagogiska fältet både nationellt och internationellt. LÄS MER