Sökning: "Martin Jakobsson"

Visar resultat 1 - 5 av 21 avhandlingar innehållade orden Martin Jakobsson.

  1. 1. Elever möter samhällsfrågor : Didaktiska och bildningsteoretiska perspektiv på samhällsorienterande undervisning om epoktypiska samhällsfrågor

    Författare :Sara Blanck; Martin Stolare; Martin Jakobsson; Jan Löfström; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social studies; civics; social issues; teaching; subject integration; pupils; didactical choices; curriculum principles; powerful knowledge; specialised knowledge; everyday knowledge; educational theory; Klafki; Bildung; epoch-typical; educational reconstruction; grades 4–6; grades 7–9; compulsory school; interdisciplinary curricula; interdisciplinary teaching; conceptual change; inferences; migration biographies; sustainable development; samhällsorienterande ämnen; Samhällskunskap; undervisning; ämnesintegration; elever; didaktiska val; curriculumprinciper; kraftfull kunskap; specialiserad kunskap; vardaglig kunskap; bildningsteori; Klafki; bildning; epoktypiska samhällsfrågor; didaktisk rekonstruktion; årskurs 4–6; årskurs 7–9; grundskola; ämnesövergripande; ämnessamspel; begreppslig förändring; begreppslig utveckling; inferenser; migrationsbiografier; hållbar utveckling; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i didaktik och bildningsteoretiska perspektiv är syftet med denna avhandling att undersöka och analysera ämnesövergripande undervisning om epoktypiska samhällsfrågor i grundskolan för att utveckla kunskap om undervisningens didaktiska möjligheter och utmaningar.Avhandlingen är en sammanläggning och består av tre ingående texter: en licentiatuppsats om samhällskunskapsämnet i ämnesintegrerad undervisning som genomfördes 2012–2014 samt två artiklar från forskningsprojektet ”Att utveckla undervisning i samhällsfrågor: om didaktiska val i SO-ämnena i grundskolans mellanår 4-6” som genomfördes 2017–2022. LÄS MER

  2. 2. Hur kan ekonomi göras begripligt? : En studie om villkor för kraftfull ekonomiundervisning i samhällskunskap

    Författare :Niclas Modig; Niklas Jakobsson; Martin Jakobsson; Cecilia Arensmeier; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social studies; economics; powerful knowledge; pedagogical content knowledge; teacher education; Samhällskunskap; nationalekonomi; powerful knowledge; pedagogical content knowledge; lärarutbildning; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : This thesis seeks to understand what constitutes important economics knowledge from a disciplinary perspective and how such knowledge is recontextualized in textbooks and teacher training to become teachable to social studies students in Sweden’s upper secondary schools. It consists of four substudies: two covering disciplinary economics knowledge and two covering preservice social studies teachers. LÄS MER

  3. 3. Extensions and Applications of Fast-Lipschitz Optimization

    Författare :Martin Jakobsson; Carlo Fischione; Michael Rabbat; KTH; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY;

    Sammanfattning : Fast-Lipschitz optimization is a framework for optimization problems having a special structure in which the optimal solution is given by a set of equations, easily solvable through fixed point iterations. This solution method is simple to implement and particularly well suited for distributed optimization applications, such as those arising in wireless sensor networks. LÄS MER

  4. 4. Mapping the Arctic Ocean : bathymetry and pleistocene paleoceanography

    Författare :Martin Jakobsson; Anders Elverhøj; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Oceanografi; allmän och historisk geologi; General and Historical Geology;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Geology of Lagoa das Furnas, a crater lake on São Miguel, Azores archipelago

    Författare :Thommy Andersson; Otto Hermelin; Martin Jakobsson; Alasdair Skelton; Erik Sturkell; Richard Gyllencreutz; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Lagoa das Furnas; Azores; crater lake; geophysical mapping; tephrochronology; volcanic dome; Marine Geology; maringeologi;

    Sammanfattning : In this thesis, the results from a geophysical mapping and coring campaign of Lagoa das Furnas are presented. Specific focus is placed on the origin of a subaqueous volcanic cone mapped in the southern part of the lake. LÄS MER