Sökning: "Lgr 11"

Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade orden Lgr 11.

  1. 1. Fritidshemmets läroplan under förhandling : formulering, tolkning och realisering av del fyra i Lgr 11

    Författare :Maria Norqvist; Maria Rönnlund; Birgit Andersson; Helene Elvstrand; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Swedish school-age educare; leisure-time centre; classification; framing; pedagogical code; frame factors; curriculum arenas; power relations; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute with knowledge about the negotiations behind formulating part four of the Swedish curriculum Lgr 11, with a focus on pedagogical codes and power relations between school and school-age educare (SAE), as well as the negotiations that are expressed when the curriculum text is interpreted and realised in SAE practice.To reach this aim, parts of Bernstein’s code theory is used. LÄS MER

  2. 2. Historia från kursplan till klassrum : perspektiv på lärares historieundervisning från Lpo 94 till Lgr 11

    Författare :Jessica Jarhall; Thomas Småberg; Cecilia Axelsson Yngvéus; May-Brith Ohman Nielsen; Malmö universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; history education; history teachers; transformation; historical thinking; lower secondary school; curriculum; historieundervisning; historielärare; historiedidaktik; omformning; historisk kunskap; högstadiet; läroplan;

    Sammanfattning : The thesis examines how history teachers perceive history teaching in Swedish lower secondary schools during a time-period when two different curricula were in use: Lpo 94 and Lgr 11. The overall aim is to investigate how history can be expressed through teachers' transformation of the subject, from syllabus to classroom. LÄS MER

  3. 3. Lärartillvaro och historieundervisning : innebörder av ett nytt uppdrag i de mätbara resultatens tid

    Författare :Anders Persson; Monika Vinterek; Björn Åstrand; Carina Rönnqvist; Arja Virta; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; History; History teacher; History didactics; Existential philosophy; Primary school; Lived experience; Martin Heidegger; Hanna Arendt; Curriculum change; Performativity; Historia; Lärare; Historiedidaktik; Existensfilosofi; Existentialisation; Mellanstadiet; Årskurs 4-6; Läroplan; Skolreform; Lgr 11; Gert Biesta; Jonas Aspelin; historia med utbildningsvetenskaplig inriktning; history of education; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : Swedish compulsory school has recently been subjected to a number of political reforms. Between 2011 and 2014, for example, earlier grades, more national tests and a new curriculum plan (Lgr 11) were to be implemented. This thesis aims to examine those changes as they were experienced by teachers who teach history in Swedish upper primary schools. LÄS MER

  4. 4. I det didaktiska spänningsfältet mellan styrning och elevers lärande : En studie av lärares tal om och iscensättning av kursplanemål i en mål- och resultatstyrd skola

    Författare :Rebecka Florin Sädbom; Ulla Runesson; Martin Kristiansson; Cristina Robertson; Mikael Alexandersson; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Managing by objectives; life-world hermeneutics; dialogue; learning study; object of learning; social studies;

    Sammanfattning : Målen har fått en allt viktigare position i skolan, elevernas resultat likaså. I den här studien belyses och undersöks lärares tolkning och realisering av kursplanemål i grundskolan. Läroplanen föreskriver att samtliga elever i grundskolan skall nå förutbestämda kunskapsmål. LÄS MER

  5. 5. Den komplexa rörelsens komplexitet : en studie i ett utförande av idrott och hälsa

    Författare :Lucas Janemalm; Dean Barker; Mikael Quennerstedt; Örebro universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; enactment; complex movement; physical education; PE; enactment; curriculum theory; discourse analysis; komplex rörelse; idrott och hälsa; läroplansimplementering;

    Sammanfattning : Föreliggande licentiatuppsatsen tar sitt avstamp i forskningen kring den svenska läroplanens revideringar med ett särskilt fokus på ämnet idrott och hälsa. Begreppet komplex rörelse visade sig vara särskilt problematisk för idrottslärare i den senaste versionen och valdes därför som undersökningsobjekt och som exempel på begreppstransformering. LÄS MER