Sökning: "Lärprocesser"

Visar resultat 1 - 5 av 32 avhandlingar innehållade ordet Lärprocesser.

  1. 1. Estetiska lärprocesser: Definition, position och potential

    Författare :Björn Emmoth; Eva Alerby; Niclas Ekberg; Ylva Backman; Sofie Areljung; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Aesthetic learning processes; learning processes; aesthetic form; motivation; meaning-making; aesthetic experience; Ricoeur; Estetiska lärprocesser; lärprocesser; estetisk form; motivation; meningsskapande; gestaltade erfarenheter; Ricoeur; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to contribute to an understanding of the definition and posi­tion of aesthetic learning processes (ALP), as well as to illustrate and discuss its poten­tial for learning. This is achieved based on Ricoeur´s hermeneutic approach. LÄS MER

  2. 2. Drawing Science : Visual Content Formation in Young Students’ Multimodal Science Compositions

    Författare :Elin Westlund; Charlotte Engblom; Caroline Liberg; Anna-Malin Karlsson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; content representation; early school years; science education; multimodal text-making; visual literacy; Curriculum Studies; Didaktik;

    Sammanfattning : This thesis explores visual formation of science content in young students’ multimodal text-image compositions. In doing so, it also contributes a metalanguage for visual meaning-making about science content in the early school years. LÄS MER

  3. 3. Berättandets möjligheter : Multimodala berättelser och estetiska lärprocesser

    Författare :Märtha Andersson; Lena Kåreland; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; aesthetic learning processes; children; ethnography; interaction; meaning-making; multimodal learning; narrative; school; socio-cultural perspective; barn; berättande; estetiska lärprocesser; etnografi; interaktion; meningsskapande; multimodalt lärande; skola; sociokulturellt perspektiv; barn; berättande; estetiska lärprocesser; etnografi; interaktion; meningsskapande; multimodalt lärande; skola; sociokulturellt perspektiv; Svenska med didaktisk inriktning; Swedish and Education;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate meaning-making in pupils' multimodal narratives that have emerged in aesthetic learning processes. To, with the support of ethnographic methods and theories of narrative and multimodality, study the resources and strategies used by the pupils. LÄS MER

  4. 4. En avestetiserad skol- och lärandekultur. En studie om lärprocessers estetiska dimensioner

    Författare :Marie-Louise Hansson Stenhammar; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Lärprocesser; ; Estetiska lärprocesser; konstens metoder; estetiskt lärande; estetik; transfereffekter; språkliga och kroppsliga aktiviteter; Tänkande;

    Sammanfattning : In this dissertation teaching and learning is studied based on the concepts of arts-based learning processes and the methods of art. I discuss the ontology of arts-based learning processes in relation to arts methods and how that relationship can be related to the learning processes that are made visible in the classroom work of a 5th grade class in a Swedish Primary school. LÄS MER

  5. 5. Förskoleateljén som plats och som arena för estetiska lärprocesser

    Författare :Yvonne Lindh; Högskolan i Gävle; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Förskoleateljéer; estetiska lärprocesser; maktpositioner; språk; barnperspektiv;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet i avhandlingen är att identifiera hur skapande bildverksamhet formas och genomförs i några utvalda förskoleateljéer i Sverige.  Den svenska förskoleateljén är starkt inspirerad av och förknippad med ateljéerna i Reggio Emilias förskolor, men vissa centrala skillnader finns. LÄS MER