Sökning: "Lärarprofession"

Hittade 4 avhandlingar innehållade ordet Lärarprofession.

  1. 1. Mellan akademi och lärarprofession : integrering av vetenskapliga och professionella mål för lärarutbildningens examensarbeten

    Författare :Anders Råde; Ulrika Haake; Kent Löfgren; Martin Stigmar; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Academic trend; higher education; horizontal discourse; practice trend; vertical discourse; Education; pedagogik;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to study the relationship between the overall academic and profession-oriented goals for the degree project in Swedish teacher education. The methodology includes analyses of 26 syllabi, reviews of 33 scientific papers, interviews with 24 supervisors and analyses of 84 published degree projects. LÄS MER

  2. 2. Lärarprofessionens genusordning : En studie av lärares uppfattningar om arbetsuppgifter, kompetens och förväntningar

    Författare :Maria Hjalmarsson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Lärarprofession; Genusordning; Education; Pedagogik; Lärarprofession; Genusordning;

    Sammanfattning : This thesis presents a study of the gender order of the teaching profession. It focuses on how teachers perceive meanings of the gender order in their work. It also focuses how the gender order is expressed in the interviewees’ understandings and interpretations of their assignment and work. LÄS MER

  3. 3. Samtal om undervisning i naturvetenskap - Ämnesdidaktisk kollegial utveckling i lärarutbildning och lärarprofession

    Författare :Marlene Sjöberg; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; conversations; PCK; science education; student teachers; science teachers professional development; teacher collaboration; samtal om undervisning; undervisning i naturvetenskap; ämnesdidaktik; kollegiala samtal; lärares professionsutveckling; lärarstudenter;

    Sammanfattning : The overall aim in this thesis is to explore professional conversations about science teaching experiences, both in an educational setting with student teachers, and in a local professional development project with a science teacher team, regarding possibilities for developing professional knowledge in a collegial setting. Two empirical studies were conducted. LÄS MER

  4. 4. Lärare med utländsk bakgrund : Sju yrkeslivsberättelser om möten med nya skolsammanhang

    Författare :Monica Sandlund; Ingrid Andersson; Jonas Hallström; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Life stories; narratives; immigrant teacher; identity performances; professional ethos; positioning; legitimacy; multicultural education; intercultural intentions; Yrkeslivsberättelser; lärare med utländsk bakgrund; identitetsframträdanden; yrkesethos; positionering; legitimitet; den mångkulturella skolan; interkulturella intentioner; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att öka kunskapen om lärare med utländsk bakgrund och deras möte med den svenska skolan genom deras berättelser. Studien har sin grund i ett socialkonstruktionistiskt perspektiv med förståelsen att mening skapas i interaktion med andra. LÄS MER