Sökning: "Kulturella föreställningar"

Visar resultat 1 - 5 av 44 avhandlingar innehållade orden Kulturella föreställningar.

  1. 1. Se lika ung ut som du känner dig : Kulturella föreställningar om ålder och åldrande i populärpress för kvinnor över 40

    Författare :Karin Lövgren; Magnus Berg; Anette Göthlund; Gunilla Jarlbro; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Cultural conceptions; doing age; age; ageing; age studies; ageism; middle age; social gerontology; cultural gerontology; social constructionism; cultural studies; popular press; advertising; gender; visual studies; Kulturella föreställningar; göra ålder; socialkonstruktionism; kulturstudier; populärpress; reklam; ålder; åldrande; medelålder; socialgerontologi; kulturgerontologi; genus; intervjuer; innehållsanalys; kvinnobilder; Tara; M Magasin; Laura; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Avhandlingen undersöker kulturella föreställningar om ålder och åldrande med utgångspunkt i populärpress för kvinnor över 40. Under 2000-talet har flera veckotidningar lanserats som vänder sig till kvinnor i medelåldern, med ålder som försäljningsargument. LÄS MER

  2. 2. Berättad berusning : Kulturella föreställningar i berättelser om berusade personer

    Författare :Susanne Waldén; Per Peterson; Gösta Arvastson; Anders Gustavsson; Maria Zackariasson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Narratives; Alcohol; Ethnology; Folklore; Liminality; Provocation; Body; Ethnology; Etnologi; Etnologi; Ethnology;

    Sammanfattning : This thesis discusses narratives about drunken people. The narratives are orally told as well as collected in the archives and are also written texts about people who are intoxicated. LÄS MER

  3. 3. Impossible Interculturality? : Education and the Colonial Difference in a Multicultural World

    Författare :Robert Aman; Andreas Fejes; Stefan Jonsson; Lisbeth Eriksson; Edda Manga; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; Interculturality; multiculturalism; intercultural education; policy; postcolonialism; cultural difference; colonial difference; European Union; interculturalidad; delinking; Interkulturalitet; mångkultur; interkulturell utbildning; policy; postkolonialism; kulturella skillnader; koloniala skillnader; Europeiska Unionen; interculturalidad;

    Sammanfattning : An increasing number of educational policies, academic studies, and university courses today propagate ‘interculturality’ as a method for approaching ‘the Other’ and reconciling universal values and cultural specificities. Based on a thorough discussion of Europe’s colonial past and the hierarchies of knowledge that colonialism established, this dissertation interrogates the definitions of intercultural knowledge put forth by EU policy discourse, academic textbooks on interculturality, and students who have completed a university course on the subject. LÄS MER

  4. 4. Robotic Companionship : The Making of Anthropomatic Kitchen Robots in Queer Feminist Technoscience Perspective

    Författare :Pat Treusch; Sabine Hark; Cecilia Åsberg; Lissa Holloway-Attaway; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Geschlecht; sozio-technische Imagination; menschenähnliche Roboter; Anthropomatik; Robot Companions; Küchen-Robotik; Technoscience Studies; feministische Posthumanwissenschaften; Apparate körperlicher Produktion; feministischer Materialismus; Mensch-Maschine-Verhältnisse; Genus; sociotekniska föreställningar; människolika robotar; robotsällskap; köksrobotar; technovetenskap; feministisk posthumaniora; kroppsproduktionsapparat; feministisk materialism; människa-maskin relationer;

    Sammanfattning : Specific machines furnish the contemporary socio-technical imaginary: ‘Robot companions’ that supposedly herald the age of robots, an age that is signified by the realization of robot technologies that are taking over labor from humans in every sphere of ‘everyday human lives’. How do we want these robot companions to work and look and how do we want to live with these machines?  This thesis explores the engineering of relating humans and machines in the specific context of contemporary robotics from a queer feminist technoscience perspective. LÄS MER

  5. 5. Enabling Media : Infrastructures, imaginaries and cultural techniques in Swedish and Estonian visual arts education

    Författare :Ingrid Forsler; Michael Forsman; Staffan Ericson; Geoffrey Bowker; Södertörns högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; visual arts education; teacher training; educational technology; Sweden; Estonia; infrastructures; cultural techniques; sociotechnical imaginaries; visual methods; infrastructural imagination; media literacy; infrastructure literacy; bildämnet; lärarutbildning; utbildningsteknologier; Sverige; Estland; infrastrukturer; kulturtekniker; sociotekniska föreställningar; visuella metoder; infrastrukturell föreställningsförmåga; mediekunnighet; infrastrukturlitteracitet; Media and communication studies; Medie- och kommunikationsvetenskap; Kritisk kulturteori; Critical and Cultural Theory; Östersjö- och Östeuropaforskning; Baltic and East European studies;

    Sammanfattning : This dissertation explores the media environments of visual arts education in Sweden and Estonia and how educators understand, negotiate and enable this infrastructure. Based on the notion that the ongoing digitalization of the educational system in these countries makes established practices appear, it further discusses how visual arts education as a school subject is shaped in relation to different technologies for image making and school administration. LÄS MER