Sökning: "Kollektivtrafik"

Visar resultat 1 - 5 av 49 avhandlingar innehållade ordet Kollektivtrafik.

  1. 1. Lokal kollektivtrafik på samhällsekonomisk grundval

    Författare :Anders Ljungberg; Jan Owen Jansson; Bengt Mattsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Local public transport; Cost-benefit analysis; Straighter bus-routes; Staggered school hours; Peak-load pricing; Zero fare; Lokal kollektivtrafik; Samhällsekonomisk kalkyl; Varierad skolstart; Optimal prissättning; Nolltaxa; Economics; Nationalekonomi;

    Sammanfattning : Förutom i Stockholm uppvisar den lokala kollektivtrafiken en nedåtgående trend i trafikutvecklingen, trots en årlig subvention om 10 miljarder kronor. Drift av lokal kollektivtrafik i mindre och medelstora städer baserat på samhällsekonomiska kriterier skulle bl a medföra en prispolitik som kräver en subvention om drygt 50%. LÄS MER

  2. 2. Public Procurement at the Local Government Level : Actor roles, discretion and constraints in the implementation of public transport goals

    Författare :Lisa Hansson; Jenny Palm; Stig Montin; Statens väg- och transportforskningsinstitut; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Tender; Contract; Decision process; Administration; Planning; Public transport; Local authority; Public procurement; Competitive tendering; Local government; Implementation; Public transport; Principal–Agent theory; Discretion; Public administration; Offentlig upphandling; Implementering; Kollektivtrafik; Principal-Agent teori; Handlingsutrymme; Lokal nivå; Offentlig förvaltning; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN; Railway: Economics; Railway: Economics; Road: Economics; Road: Economics;

    Sammanfattning : The overall purpose of this thesis is to gain further knowledge of how the Swedish local government level is affected by requirements to use public procurement through competitive tendering and, more specifically, understand the actions taken by included actors when public procurement is required in implementation of public transport goals. Through case study method, an in specific process tracing, various implementation processes have been examined. LÄS MER

  3. 3. Miljö i tanken? : Policyprocesser vid övergången till alternativa drivmedel i kollektivtrafiken i Linköping och Helsingborg 1976-2005

    Författare :Magdalena Fallde; Jenny Palm; Jane Summerton; Urban Strandberg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Policy process; municipality; actor; policy entrepreneur; boundary walker; policy sectors; parallelism; public transport; alternative fuels; biogas; environment; Helsingborg; Linköping; Policyprocess; kommun; aktör; policyentreprenör; gränsgångare; policyområden; parallellitet; kollektivtrafik; alternativa drivmedel; biogas; miljö; Helsingborg; Linköping; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Föreliggande avhandling studerar kommunala policyprocesser i en fråga där ett flertal olika policyområden ingår: övergången till alternativa drivmedel i kollektivtrafiken. Genom att undersöka hur och varför sådana policyer utvecklats i två kommuner bidrar studien dels till att förklara hur policy utvecklas på kommunal nivå; dels till att skapa förståelse för policyskapande där olika policyområden ingår. LÄS MER

  4. 4. Regional public transport : The balancing act of service planning

    Författare :Joel Hansson; Trafik och väg; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Public transport; Network planning; Regional bus; Regional rail; Rural accessibility; Service planning; Trade-offs;

    Sammanfattning : This thesis addresses the demand for more knowledge regarding regional public transport (between urban areas or to and from rural areas). More specifically, the aim is to develop a better understanding of the effects of different service planning decisions in terms of different trade-offs and their impacts on the overarching objectives of public transport provision. LÄS MER

  5. 5. Studies in Local Public Transport Demand

    Författare :Johan Holmgren; Jan Owen Jansson; Lars Westin; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Public transport; Demand; Elasticity; Price; Service; Time series; Panel data; Kollektivtrafik; Efterfrågan; Elasticitet; Pris; Trafikutbud; Inkomst; Bilinnehav; Tidsserieanalys; Paneldata; Economics; Nationalekonomi;

    Sammanfattning : This thesis consists of four papers where the overall purpose is to contribute to the understanding of how local public transport demand is affected by different factors. An underlying theme running trough the thesis is the two-way relationship between public transport demand and the service level caused by the fact that capacity and quality are joint products. LÄS MER