Sökning: "Hans Johnsson"
Hittade 5 avhandlingar innehållade orden Hans Johnsson.
1. Lung hyaluronan and lung water in the perinatal period
Sammanfattning : Hyaluronan is an important component of the lung extracellular matrix, with a high capacity for water immobilization, but information on perinatal changes in the lung hyaluronan concentration and their association with changes in the lung water content is limited. In this study, conducted both in rabbit pups and in human infants, we investigated changes in the hyaluronan concentration and distribution in the lung and in the lung water content after preterm or term birth, and changes produced by common antenatal and postnatal pathological conditions and treatments. LÄS MER
2. Le Conte de la lyre brisée : Significations et structures dans les œuvres en prose de Pierre Louÿs
Sammanfattning : .... LÄS MER
3. Pre-Clinical Evaluation of a Novel Radiotracer for the Diagnosis of DVT and Pulmonary Embolism
Sammanfattning : Deep vein thrombosis (DVT) and pulmonary embolism (PE) are different aspects of a single condition, venous thrombo-embolic disease (VTE), a major cause of morbidity and mortality in the western world. Rapid diagnosis is critical, as timely medical intervention can have a substantial beneficial effect on the mortality rate. LÄS MER
4. Läromedel i praktiken : Läromedelsbruk i religionskunskap på gymnasiet
Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka läromedelsbruk i religionskunskap på den svenska gymnasieskolan. Studien argumenterar för en vid förståelse av vad som kan betraktas vara läromedel.Resultaten visar att lärare använder en mångfald av läromedel. Förutom läroboken används olika typer av texter. LÄS MER
5. Samhällskunskap från styrdokument till undervisning : Tjugo lärare ramar in vad som påverkar deras praktik
Sammanfattning : Syftet med denna samhällskunskapsdidaktiska avhandling är att undersöka vad samhällskunskapslärare själva upplever som de viktigaste påverkansfaktorerna för transformeringen av samhällskunskapsämnet utifrån intentionerna i styrdokumenten (formuleringsarenan) till samhällskunskap som undervisning (realiseringsarenan), samt hur detta upplevs ha förändrats över tid. Det är således vad som händer mellan formuleringsarenan och realiseringsarenan, det vill säga tranformeringsarenan, som är i fokus. LÄS MER