Sökning: "Gymnasiums"

Hittade 4 avhandlingar innehållade ordet Gymnasiums.

  1. 1. Rum för rörelse : Om kroppens bildning och utbildning i skolans gymnastiksalar

    Författare :Åsa Liljekvist; Håkan Larsson; Birgitta Fagrell; Per Gerrevall; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Gymnasiums; rooms; physical environment; body; body movement; knowledge; physical literacy; physical education; discourse; discourse analysis; pedagogik; Education; Samhällsvetenskap Humaniora;

    Sammanfattning : This thesis deals with questions about the built environment in relation to the education of the body. The purpose of the thesis is to illustrate and discuss prerequisites for physical literacy and education in school gymnasiums. LÄS MER

  2. 2. Vältalighet och mannafostran : retorikutbildningen i svenska skolor och gymnasier 1724-1807

    Författare :Stefan Rimm; Agneta Linné; Lars Petterson; Ann Öhrberg; Daniel Lindmark; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; history of education; history of rhetoric; curriculum history; curriculum studies; rhetoric instruction; school rhetoric; trivium; virtue; citizenship; masculinities; gender history; utbildningshistoria; retorikhistoria; läroplanshistoria; läroplansteori; retorikundervisning; skolretorik; trivium; dygd; medborgarskap; maskuliniteter; genushistoria; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The overall aim of this dissertation is to explore the connections between rhetoric and civic and moral education. In the Latin schools (trivial schools, cathedral schools, and gymnasiums) in eighteenth-century Sweden, rhetoric still had a prominent position. LÄS MER

  3. 3. Deutsche Literatur in den Deutschbüchern des schwedischen Gymnasiums 1905-1970

    Författare :Gösta Björn; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Bokstavliga svårigheter - faktorer som påverkar gymnasieelevers algebralärande

    Författare :Per-Eskil Persson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; algebra; gymnasium; begreppsutveckling; attityder; aktionsforskning; Mathematics Education;

    Sammanfattning : I en longitudinell studie undersöks vilka faktorer som påverkar hur elever på ett gymnasiums naturvetenskaps- och teknikprogram lär sig algebra. En årskull elevers begreppsutveckling följs under deras tre gymnasieår med hjälp av tester, enkäter och intervjuer, och de bestående kunskaperna efter gymnasietiden noteras. LÄS MER