Att organisera tjänstesektorns röst en teori om hur organisationer formar aktörer

Detta är en avhandling från Stockholm : Stockholm School of Economics

Sammanfattning: Hur går opinions- och lobbyingarbete till i tjänstesektorns största intresseorganisation? Avhandlingen är en inifrånskildring baserad på flera månaders observationer och handlar på ett empiriskt plan om en ny era för den svenska modellen. Här beskrivs hur en av de gamla arbetsgivarorganisationerna, Almega, får en ny uppgift: att bli en röst för den nya, framväxande tjänstesektorn, och därmed ta på sig nya uppgifter som opinionsbildare och förhandlare när Svenskt Näringsliv tagit ett kliv tillbaka.På ett mer generellt plan formulerar avhandlingen organisationsteoretiska bidrag till vår förståelse om strategisk kommunikation och lobbying. Avhandlingens analys visar hur organisationer med andra organisationer som medlemmar skapar en möjlighet för sina medlemmar att göra sig hörda och att bli aktörer med en passande identitet. Här utvecklas en teori om hur vi kan förstå sådana metaorganisationer: varför de ofta har så många organisationsnivåer och hur dessa både konkurrerar och samverkar med varandra för att göra det möjligt för både dem själva och medlemmarna att bli aktörer och skaffa sig inflytande. 

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE AVHANDLINGEN I FULLTEXT. (PDF-format)