On Physical Relations in Driving: Judgements, Cognition and Perception

Detta är en avhandling från Stockholm : Department of Psychology, Stockholm University

Sammanfattning: Förare bör göra bedömningar som relaterar till hastighet, såsom bedömningar av medelhastighet, risk, restid och bränsleåtgång. Dessa bedömningar är nödvändiga för att föraren ska kunna välja en optimal hastighet, men också för att allmänheten, politiker och andra intressenter som är involverade i trafikfrågor ska kunna fatta välgrundade beslut. Denna avhandling består av fyra delstudier där förares bedömningar av restid (Studie I och II), bränsleåtgång (Studie III) och medelhastighet (Studie IV) studeras i relation till faktiska fysikaliska mått.Tidigare enkätstudier har påvisat ett kognitivt bias i tidsvinstbedömningar vid höga och låga hastigheter som påverkar mänskligt beteende. Studie I visade att detta bias också förekommer i en primärt perceptuell motorisk uppgift där förarna i studien kör i en körsimulator. Studie II visade att dessa intuitiva tidsbedömningar kan förbättras genom att köra med en alternativ hastighetsmätare i bilen som indikerar den inverterade hastigheten i minuter per kilometer istället för hastigheten i kilometer per timme.I Studie III undersöktes bedömningar av bränsleåtgång vid hastighetsökningar och hastighetssänkningar, och resultaten visar att bedömningarna systematiskt avviker från faktisk bränsleåtgång. Ett intressant resultat var att lastbilsförare i allmänhet underskattade bränslebesparingen som kan göras till följd av en hastighetssänkning. Studie IV visade att subjektiva bedömningar av medelhastighet som avviker från objektiva medelhastigheter kan predicera vägval, vilket tyder på att systematiska fel i dessa bedömningar är robusta och kan predicera vägval.Sammanfattningsvis visar avhandlingen hur bedömningar av medelhastighet, tidsvinst och bränsleåtgång systematiskt avviker från fysikaliska mått. Resultaten har betydelse för modellering av resebeteende och design av förarstödssystem.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE AVHANDLINGEN I FULLTEXT. (PDF-format)