Gränsöverskridande styrning : om krav på ekonomisk styrning i social verksamhet inriktad mot barn och ungdomar

Detta är en avhandling från Department of Service Management, Lund University

Sammanfattning: Popular Abstract in Swedish Denna studie behandlar krav som verksamhetens karaktär medför på ekonomisk styrning i social verksamhet inriktad mot barn och ungdomar. I kommuner finns flera verksamheter som bedriver ett omfattande arbete inriktat mot barn och ungdomar, t.ex. förskola, skola och socialtjänst. Många olika professionella aktörer är inblandade i arbetet med denna målgrupp, såsom förskollärare, lärare, specialpedagoger, fritidspedagoger, socionomer, psykologer m.fl. Dessa aktörer måste samarbeta såväl inom som utom den egna professionen och organisationen för att uppnå goda resultat och ett effektivt resursutnyttjande. Utvecklingen av den ekonomiska styrningen i kommuner har emellertid under senare år gått mot avgränsade uppdrag för olika verksamheter och införande av ekonomiska ansvarsenheter. Frågan är dock hur väl en sådan styrinriktning beaktar verksamhetens karaktär? Tre kommunala utvecklingsarbeten har studerats för att analysera och beskriva verksamhetens karaktär. Det ekonomiska styrsystemet har undersökts utifrån hur det är utformat och hur det uppfattas. I studien visas att verksamhetens karaktär ställer krav som innebär att olika verksamheter borde hanteras som sammanhängande i stället för som separata delar i det ekonomiska styrsystemet. Man kan därför inte nöja sig med t.ex. målstyrningens enkla logik, utan större uppmärksamhet bör ägnas åt dialog och beskrivningar kring vad som skapar resultat. Vidare konstateras att det behövs ett kompletterande perspektiv på förskola, skola och socialtjänst i den ekonomiska styrningen, ett perspektiv som utgår ifrån en mer gränsöverskridande styrning. Studien avslutas med en diskussion kring hur ett sådant styrperspektiv kan börja att ta form.

  Denna avhandling är EVENTUELLT nedladdningsbar som PDF. Kolla denna länk för att se om den går att ladda ner.