Den medialiserade direktören

Detta är en avhandling från Stockholm : Ekonomiska forskningsinstitutet vid Handelshögskolan i Stockholm (EFI)

Sammanfattning: Vilka krav ställer den ökade mediebevakningen på företagsledare? Vilka konsekvenser får det för VDs uppdrag? På vilket sätt påverkar mediernas personifiering och skärpta fokus på aktieägarvärde föreställningar om vem som är en bra VD? Det är några av de frågor som behandlas i den här doktorsavhandlingen.Studien ger, utifrån ett organisations- och ledningsteoretiskt perspektiv, en djupare inblick i vad medialiseringen av näringslivets ledare innebär och hur företagsledare hanterar medier och kändisskap. Här berättar en VD, nyckelmedarbetare, styrelseledamöter och en rad journalister om en händelserik tid i ett av landets mest medieuppmärksammade börsbolag.I studien åskådliggörs, problematiseras och tolkas interaktionen mellan medier och företagsledare. Begrepp som rationalitet, legitimitet, medialt kapital och parallelljag diskuteras och används som verktyg i analysen av den medialiserade direktören.Pernilla Petrelius Karlberg är verksam vid Ekonomiska Forskningsinstitutet (EFI), sektionen för Företagsledning och Arbetslivsfrågor, vid Handelshögskolan i Stockholm. Hon undervisar också i lednings- och organisationsteori samt kultur- och medieekonomi. Hon har tidigare studerat rekrytering av koncernstyrelser. Hon är bland annat författare till Kvinnor i styrelser (2003, EFI och SNS Förlag) samt medförfattare till Den Tafatte (2004, Academia Adacta) och Rekrytering av koncernstyrelser (2002, EFI och SNS Förlag).

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE AVHANDLINGEN I FULLTEXT. (PDF-format)