Socialt kapital - relationer och tillit - för utveckling av kvinnors företagande
Sammanfattning: Kvinnors företag ses som en resurs i regioners och länders utveckling. Tidigare forskning har dock visat att kvinnors företag inte växer i lika stor utsträckning som mäns företag. Frågan är då vilka problem och hinder som företagande kvinnor stöter på och som påverkar att deras företag inte utvecklas, samt hur stödjande insatser på bästa sätt kan utformas? Tidigare studier har visat att bristande tillgång till finansiellt kapital varit ett betydande hinder för utveckling av kvinnors företag liksom att företagandet varit manligt kodat, med mannen som företagare som norm i samhället. Dessutom har tidigare studier visat att företagande kvinnor har begränsade nätverksrelationer och inte använder dem så effektivt samt att de saknar förebilder. Med ett utvecklat socialt kapital ges möjlighet att få tillgång till resurser som kan utveckla kvinnors företag. Tidigare studier om socialt kapital, som ett bidrag till företagsutveckling, fokuserar ofta antingen på relationer eller på tillit och det efterfrågas ytterligare studier om processer där socialt kapital utvecklas. Syftet med avhandlingen är att öka kunskapen om hur utveckling av socialt kapital kan förstås genom att belysa och analysera vad som utmärker relationer och tillit samt att ge exempel på hur detta kan stimuleras i utvecklingsprogram för företagande kvinnor.Avhandlingen utgår ifrån tre genomförda studier. En fallstudie genomfördes under två års tid i ett utvecklingsprogram med företagande kvinnor från Norge och Sverige. En enkätstudie riktades till företagande kvinnor i Norge och Sverige och en annan till projektledare av utvecklingsprojekt för att stimulera kvinnors företagande i Sverige.Avhandlingens resultatet, som presenteras i fyra artiklar, visar att personliga nätverk, familj och släktingar samt vänner uppfattas som stödjande relationer för företagande kvinnor. De som har ett heterogent nätverk uppvisar en större villighet att ingå i nya relationer jämfört med dem som inte har det och graden av tillit påverkar villigheten att utveckla relationer i utvecklingsprogram. Homogenitet i deltagargruppen visar sig vara viktigt inledningsvis, medan heterogenitet blir betydelsefullare efter en tid. När företagaridentiteten utvecklas uppvisas en ökad professionalisering av företagarens nätverk. Social aktivitet, med nedlagd tid och engagemang i utvecklingsprogram, bidrar till utveckling av både relationer och tillit, och tidsaspekten är viktig när det gäller tillit till programorganisatörer.Utifrån avhandlingens resultat synliggörs flera aspekter av relationer och tillit som kan stimuleras i utvecklingsprogram. Uppvisad villighet hos kvinnorna för att utveckla sina företag kan avspegla hur motiverade och intresserade de är för att medverka i utvecklingsprogram. Vid sammansättning av deltagargrupper, i utvecklingsprogram, bör homogenitet och heterogenitet beaktas. Social aktivitet, genom nedlagd tid och visat engagemang, är något som stärker utvecklingsprocessen av relationer och tillit. Ett symboliskt dokument, sekretessavtalet, bidrar till ökad tillit. Programorganisatörernas sociala meriter, kompetens och organisationstillhörighet är sådant som kan uppmärksammas för institutionell tillit liksom även deras sociala aktivitet i programmet. För att stimulera utveckling av både relationer och tillit finns det anledning att se över programmets upplägg och innehåll.Slutsatserna från avhandlingen visar att företagande kvinnor med ett heterogent nätverk är villiga att ingå i nya relationer, att både relationsbyggande och tillitsprocesser har betydelse för utvecklingen av socialt kapital samt att kontexten behöver beaktas vid utformandet av utvecklingsprogram.
KLICKA HÄR FÖR ATT SE AVHANDLINGEN I FULLTEXT. (PDF-format)