Om glappen vi skapar och de märken som blir – materiell-diskursiva praktiker i kommunkontext

Sammanfattning: Utgångspunkten för min forskning är ett upplevt glapp i IT- och e-förvaltningsutveckling. Policys och strategier har långtgående visioner om hur IT kan och kommer att förändra allt ifrån vårt vardagliga arbete och privatliv till att förändra samhällsstrukturer och maktordningar. För att möta detta görs stora investeringar varje år inom kommunal IT. Ändå är upplevelsen att ”det händer inget”. Syftet med forskningen är att presentera förståelser för abstrakta och komplexa ting som e-förvaltning, innovation (förändringsarbete), design och infrastruktur. Forskningen presenterar olika perspektiv för dessa ting och utmanar normerade förståelser för dem. Ett exempel på detta är hur infrastruktur med en normativ förståelse som abstrakt och passiv också visar sig vara påtagligt konkret och performativt. Målsättningen är sedan att dessa förståelser skall ligga till grund för att praktisera en IT- och e-förvaltningsutveckling, som inte känns ”glappande” eller stagnerad. Den forskning, som presenteras och prövas i denna avhandling, är situerad i en kommunkontext och bygger på deltagande aktionsforskning. Deltagande aktionsforskning innebär, att jag har försökt att reflexivt praktisera forskning i syfte att skapa kunskap och förändring tillsammans med andra och direkt i de samanhang jag har verkat. Aktionsforskningen innebär, att jag inte forskar om utan med olika kommunala praktiker. Denna typ av forskning är inte knuten till en specifik metod utan behöver anpassas och utvecklas i sitt sammanhang. I detta ingår en återkommande utmaning av befintlig verksamhetspraktik och förgivettaganden, inte minst mina egna. Licentiatavhandlingen, som är ”ett steg på vägen”, handlar mer om förståelser än om förklaringar. Avhandlingen är skriven som en form av sammanläggningsavhandling, som bygger på fyra artiklar och en delvis fristående kappa. Mitt skrivande och därmed den text, som utgör avhandlingen är ”essäistisk”. Essäformen har gjort det möjligt för mig att använda avhandlingsskrivandet som en fortsatt prövning av de olika perspektiv, som artiklarna presenterar.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE AVHANDLINGEN I FULLTEXT. (PDF-format)