L'italiano come prima e seconda (madre)lingua : Indagine longitudinale sullo sviluppo del DP

Detta är en avhandling från Department of Romance Languages

Sammanfattning: Popular Abstract in Swedish Avhandlingen behandlar inlärning av italienska som ett av två modersmål (svenska/italienska) hos tvåspråkiga barn och som andraspråk hos svenska vuxna som lär sig italienska i Italien. Särksilt fokus ligger på ett barn som lär sig italienska som ett av två modersmål i Sverige och vi ställer oss frågan om hans italienska kommer att utvecklas som hos italienska enspråkiga barn eller som hos de vuxna inlärarna. Den teoretiska ramen är generativ. Vi tittar på tre olika parametrar relaterade till DPn: en genusparameter, en ordföljdsparameter och en determinerarparamter. Studiens resultat visar att dessa tre parametrar nog fixeras hos alla inlärarna men att detta görs i olika ordning. De vuxna inlärarna har mest problem med genuskongruens och tilldelning, samt på lägre nivå, även med bruket av italienska determinanter. Detta verkar ha sin grund i inflytande från svenskan. Det tvåspråkiga barn som tillägnar sig italienska i Sverige skiljer sig från jämnåriga enspråkiga barn och det andra italiensk-svenska barnet i Italien i det att han inte placerar adjectivet i rätt position från början. Detta kan tyda på tvetydig input. Sammanfattningsvis tyder studien på att det i tidig barnspråksinlärning hos tvåspråkiga barn kan ha betydelse hur mycket barnet utsätts för respektive språk, men att det, i enlighet med resultat från tidgare studier, går att utveckla språken precis som hos enspråkiga barn.

  Denna avhandling är EVENTUELLT nedladdningsbar som PDF. Kolla denna länk för att se om den går att ladda ner.