Entreprenörskap i skolan Formulering och transformering av GY11 inom gymnasieskolans hantverksprogram

Detta är en avhandling från Linköping : Linköping University Electronic Press

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur entreprenörskap i skolan formuleras i läroplaner och tolkas av de som är verksamma inom gymnasieskolans hantverksprogram. Med utgångspunkt i ett läroplansteoretiskt perspektiv (Dahlgren, 1990; Lindensjö och Lundgren, 1986; Lindlensjö och Lundgren, 2000; Linde, 2000; Englund, 1997; Englund, 2005; Bernstein, 1971; Bernstein, 1990; Bernstein, 2000) studeras läroplanens formulerings- och transformeringsarenor, och relationen mellan dessa. Då den svenska läroplanen inte är fri från påverkan utifrån studeras även relationen mellan transnationella och nationella utbildningsdokument inom ramen för formuleringsarenan. Mer specifikt ställs följande forskningsfrågor i relation till båda arenorna:Vad beskrivs vara mål och innehåll i entreprenörskap i skolan?Varför ska entreprenörskap finnas med i undervisningen?Hur beskrivs genomförandet av entreprenörskap i skolan?

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE AVHANDLINGEN I FULLTEXT. (PDF-format)