Design of steel piles for integral abutment bridges

Detta är en avhandling från Luleå tekniska universitet

Sammanfattning: Under 1999 startades ett forskningsprojekt vid Luleå tekniska universitet med syfte att samla in erfarenheter, vad gäller broar med integrerade landfästen, från USA och Storbritannien och överföra dessa till svenska förhållanden. Sedan dess har minst 20 broar med integrerade landfästen (med en rad av pålar under varje landfäste) byggts i Sverige och det europeiska forskningsprojektet INTAB har slutförts. De flesta av broarna är korta och det verkar vara svårt att utforma broar med integrerade landfästen som är längre än 40 meter. Anledningen till detta är att pålar i broar med integrerade landfästen kan utsättas för höga töjningar under drift på grund av omgivande jords styvhet och temperaturvariationer, vilket förskjuter och roterar påltoppen som är fastspänd i överbyggnaden. De flesta normer tillåter inte att töjningar i stål överskrider sträckgränsen i bruksgränstillstånd (t.ex. EN 1993-2). Detta begränsar möjligheten att bygga längre broar med integrerade landfästen på stålpålar. Syftet med denna avhandling är att förbättra metoden för att dimensionera stålpålar i broar med integrerade landfästen. Det innebär att konstruktören med mindre ansträngning ska kunna göra en säkrare eller lika säker konstruktion som tidigare med hjälp av de metoder som beskrivs i denna avhandling. Avhandlingen beskriver hur analysen av pålar i broar med integrerade landfästen kan göras. För att studera hur stålpålar i integrerade landfästen fungerar gjordes en litteraturstudie, långtids- och korttids-mätningar på en bro med integrerade landfästen och laboratorietester har utförts. Med resultaten från forskningen som utgångspunkt föreslås en dimensioneringsmetod.

  Denna avhandling är EVENTUELLT nedladdningsbar som PDF. Kolla denna länk för att se om den går att ladda ner.