City structure - societal driving forces and effects (in Book & Eskilsson: City structure. Why and how?)

Detta är en avhandling från Department of Social and Economic Geography, Lund University

Sammanfattning: Popular Abstract in Swedish Varför ser staden ut som den gör? Vilka krafter ligger bakom bebyggelsens och transportsystemets utformning? Vad eller vilka aktörer har inflytande över hur staden utformas? Hur kan internationella olikheter i städers utformning förklaras? De krafter som formar staden är många och komplexa. Stadens struktur har under historiens gång påverkats av bland annat nya teknologier, sociala strukturer och planeringsidéer. I föreliggande bok, Stadens struktur. Varför och hur?, presenteras två doktorsavhandlingar som analyserar stadens struktur ur två perspektiv. Avhandlingarna består av såväl gemensamma som individuella delar och utgår från samma övergripande syften: att undersöka och analysera krafter som formar stadsstrukturen, att analysera hur dessa krafter tar sig uttryck i olika städer runt om i världen samt belysa internationella likheter och skillnader. Avhandlingarna, som utformats som sammanläggningsavhandlingar, baseras på artiklar, kompletterande litteratur och ett brett empiriskt material vilket omfattar såväl svenska som utländska städer. Karin Books avhandling har titeln Stadens struktur - samhälleliga drivkrafter och effekter. Städer har förändrats över tiden i takt med att samhället i stort förändrats. Om man ska förstå varför städer ser ut som de gör måste man därför känna till vilka samhällsutvecklingsprocesser som påverkat dem under olika tidsperioder. I Books avhandling kallas de krafter som tillsammans formar samhällsutvecklingen för samhälleliga drivkrafter. Dessa utgörs av teknologisk, ekonomisk, social samt miljöstrategisk utveckling. Syftet med avhandlingen är att fördjupa kunskapen om stadens struktur utifrån hur olika samhälleliga drivkrafter har påverkat och påverkar denna. Med hjälp av drivkrafterna förklarar Book varför den stadsstrukturella utvecklingen gått från rumslig centralisering mot decentralisering - och nu åter i viss mån mot recentralisering - från rumslig koncentration mot utspridning och från rumslig integrering mot separering. Avhandlingen resulterar i en syntetisk sambandsmodell vilken förutom samhälleliga drivkrafter och stadsstruktur också behandlar lokala förutsättningar och lokala samhälleliga effekter.

  Denna avhandling är EVENTUELLT nedladdningsbar som PDF. Kolla denna länk för att se om den går att ladda ner.