Closed-Loop Control of HCCI Engine Dynamics
Sammanfattning: Popular Abstract in Swedish Avhandlingen behandlar reglering av Homogeneous Charge Compression Ignition (HCCI) motor dynamik. HCCI erbjuder möjligheten att kombinera hög effektivitet med väldigt låga emissioner. Återkopplad reglering är ett sätt att uppnå dessa mål. Avhandlingen diskuterar sensorer, återkopplingsvariabler och aktuatorer för sluten-loop reglering av HCCI förbränningen. Det är demonstrerat att jonström kan användas för reglering av HCCI förbränning. Modeller av HCCI dynamiken vilka är lämpliga för reglerdesign är framtagna. Resultat visas att lägre ordningens modeller är tillräckliga för att beskriva HCCI dynamiken. Modellerna har blivit framtagna både med system identifiering och med fysikalisk modellering. Regleringen har skett på en sexcylindring 12 liter lastbilsmotor och regleringen har skett antingen genom ett variabelt cylinder ventilsystem eller med ett två bränslesystem. Regleringen av förbränningsfasningen är en begränsande faktor för lastregleringen och emissionsregleringen. Ett system där HCCI förbränningen är reglerad på cylinder individuell cykel-till-cykel bas är presenterat och implementerat. Olika reglermetoder för att reglera HCCI förbränningen är presenterade och demonstrerade. Modelbaserade metoder såsom LQG och MPC och PID reglering gav tillfredställande reglerprestanda. En MPC regulator föreslås som lösning på problemet med lastreglering och samtidig minimering av bränsleförbrukningen och emissionerna. Dessutom måste cylindertrycket begränsas.
KLICKA HÄR FÖR ATT SE AVHANDLINGEN I FULLTEXT. (PDF-format)